فوت و فن دم کردن قهوه ترک بهترین خواص قهوه ترک

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

دراین مطلب بهتریم روش دم کردن قهوه ترک رابه شما می آموزیم، قهوه ترک طرفداران بی شماری دارد، از مصرف کننده های معمولی بگیریم تا فال گیرهای عزیز، عاشق قهوه ترک هستند. در ادامه آموزش این قهوه دوست داشتنی بهترین و مهم ترین خواص قهوه ترک را هم بشما خواهیم گفت، بنابر این هم چنان که هستید، همراه با مجله  سحربانو بمانید.

 

طرز تهیه و روش دم کردن قهوه ترک

برای این که یک قهوه ترک عالی و خوش طعم دم کنید نیاز به صرف چند دقیقه وقت و حوصله و البته دانه های خوش طعم قهوه دارید. برای درست کردن یک قهوه ترک عالی باید دانه های قهوه شما کاملا پودر شده باشد و حالت یکنواخت داشته باشد.

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

قهوه ترک

 

مواد لازم

= یک قاشق چایخوری دانه های قهوه ترک به ازای هر نفر« به شکل آماده به فروش می‌رسد»

= یک فنجان آب به ازای هر نفر «درصورت تمایل می توانید از شیر استفاده کنید»

= یک قاشق چایخوری شکر به ازای هر نفر«می توانید شکر را حذف کنید»

= یک ظرف قهوه جوش

 

آموزش و ترفندهای تهیه قهوه ترک

در ابتدا به ازای هر نفر یک قاشق چایخوری پودر قهوه و یک فنجان آب سرد را درون قهوه جوش بریزید و هم بزنید. سپس اگر تمایل داشتید قهوه تان را شیرین میل کنید یک قاشق چایخوری شکر هم به ازای هر نفر به آب سرد و قهوه اضافه کنید

 

و ظرف قهوه جوش را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی به جوش بیاید. پس از حدود ۵ دقیقه قهوه شروع به حرکت و بالا آمدن می کند و میتوانید به آرامی هم بزنید و پس از دو دقیقه ظرف قهوه جوش را از روی حرارت بردارید ودر فنجان ها بریزید.

 

و در ادامه: خواص قهوه ترک

قهوه ترک که از دانه های برشته شده قهوه تهیه می شود به خاطر طعم قوی و روش خاص تهیه و سرو آن یکی از نوشیدنی های محبوب در ترکیه و یونان و تعداد زیادی از کشور های جهان است. دراین نوشتار علاوه بر این که مهم‌ترین خواص قهوه ترک را بیان می‌کنیم با روش دم کردن و طرز تهیه قهوه ترک نیز آشنا می‌شویم و تاریخچه مختصری هم ازآن را میخوانیم.

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

پیشینه قهوه ترک

به گزارش پارس ناز: برادران لومودیس از نخستین افرادی بودند که قهوه یونانی سنتی «قهوه ترک فعلی» را آماده‌سازی و تهیه و به مردم معرفی کردند. درسال ۱۹۱۳ انها از روستای خود به شهر رفتند. پس از چند سال کارگری و کسب مهارت در زمینه تهیه قهوه درسال ۱۹۱۹ نخستین مغازه فروش قهوه را برای خود راه اندازی کردند. قهوه لومیدیس «Loumidis» به سرعت در بین یونانی ها و سایر مهاجران محبوب و معروف شد.

 

پس از مدتی درسال ۱۹۲۳ خانواده سامورکاس نخستین کارخانه تولید قهوه را در آنت با نام تجاری BRAVO راه اندازی کردند. مدیریت خلاقانه و مبتکرانه براوو به سرعت آن راتبدیل به محصولی محبوب با مشتریان وفادار در سراسر جهان کرد. در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان قهوه در جهان است. از اواسط سال ۱۹۵۰ میلادی یونانی ها نام این قهوه رابه اسم اصلی خود یعنی قهوه ترک تغییر دادند و دنیا از این پس این شیوه تهیه و سرو قهوه را قهوه ترک نامید.

 

البته پس از چند سال که روابط دو کشور ترکیه و یونان به تیرگی گرایید ودر سال ۱۹۵۵ ترکیه تعداد زیادی از یونانیان را از استانبول اخراج کرد یونانیان در برابر هر واژه ای که در مکالمات روزمره‌شان از زبان ترکی آمده بود یا نام ترکی بر آن داشت واکنش شدید نشان دادند و همه ی را از زبانشان حذف کردند و قهوه ترک هم از این قافله بی نصیب نبود ودر نهایت درسال ۱۹۷۴ پس از حمله ترکیه به قبرس، یونان بطور دائمی “قهوه یونانی” را بعنوان نام قهوه ترک به رسمیت شناخت و نامید.

 

مهمترین خواص قهوه ترک

باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه همچنین می توانند کلسترول خوب را افزایش دهند. قهوه ترک باعث افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا «HDL» در بدن شما میشود. این کلسترول خوب می تواند بشما در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند. همچنین می تواند کلسترول LDL “بد” را ازبدن شما حذف کند.

 

یک مطالعه که توسط محققان در دانشکده‌ی دکتری دانشگاه مینه‌سوتا «UMMS» و دانشکده‌ی بهداشت عمومی انجام شد، نشان داد که آنتی‌اکسیدان‌ها حاوی آنزیمی هستند به نام گلوتاتیون پراکسیداز یا GPx۳ که دارای مزایای حیاتی برای افرادی است که کلسترول HDL کمی دارند. محققان این مطالعه دریافتند که ” احتمال بروز بیماری قلبی عروقی در افرادی که سطوح بالای آنزیم GPx۳ و سطح پایین کلسترول خوب دارند، شش برابر کم‌تر است.

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

خواص قهوه ترک

 

می تواند باعث کاهش درد شود

نتایج پژوهشی در دانشگاه ایلینوی نشان داد، مصرف دو تا سه فنجان قهوه ترک توانست میزان احساس درد ناشی از فعالیت ورزشی شرکت‌کنندگان را دراین مطالعه کاهش دهد. این یافته‌ها طی پژوهشی در دانشگاه جورجیا نیز تکرار شدند که در آن، شرکت‌کنندگان با مصرف قهوه تا ۴۸ درصد از درد ماهیچه‌ای‌شان را کاهش دادند؛ این در حالی است که میزان کاهش درد توسط داروهای ناپروکسن و آسپیرین به ترتیب ۳۰ و ۲۵ درصد بوده است.

 

از بروز سرطان پستان با گیرندۀ استروژن منفی پیشگیری میکند

یک مطالعه نشان می دهد زنانی که دستکم پنج فنجان قهوه در روز مینوشند، ۵۷ درصد کم‌تر در دسترس ابتلا به سرطان پستان با گیرنده‌ی استروژن منفی هستند در مقایسه با کسانی که قهوه نمینوشند. سرطان پستان با گیرنده‌ی استروژن منفی یک نوع سرطان پستان است که مشخصه‌ی آن عدم وجود گیرنده‌های استروژن در بیماران است.

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

گیرنده‌های استروژن، پروتئین‌هایی در سلول‌ها هستند که وقتی توسط استروژن تحریک می شوند، به تنظیم فعالیت ژن‌های خاصی کمک می کنند. قهوه حاوی عده ای از مواد شیمیایی گیاهی است که میتوانند بعنوان استروژن عمل کنند. این نوشیدنی همچنین حاوی یک نوع فیتوکمیکال «ماده‌ی شیمیایی گیاهی» است که به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه با گیرنده‌ی استروژن منفی منجر می شود.

 

باعث کاهش علائم آسم می شود

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

کافئین موجود در قهوه ترک تأثیرات مثبتی بر عملکرد ریه‌ی افراد غیر سیگاری دارد. این ماده میتواند به کاهش علائم آسم کمک کند. یک مطالعه نشان داد که کافئین اثر مشابهی با تئوفیلین بر بدن دارد. تئوفیلین یک داروی برونکودیلاتور است. این بدان معنا است که کافئین می تواند راه‌های تنفسی را باز کند ودر نتیجه علائم آسم را از جمله نفس کم آوردن، خس خس، و سرفه از بین ببرد. ازآن‌جا که قهوه غنی از کافئین است، مصرف آن بطور منظم به سیستم ریوی شما کمک میکند.

 

خطر ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ را کاهش می دهد

قهوه ترک میتواند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه‌ حاوی خواص ضد ‌سرطان هستند که به کاهش التهاب ایجاد کنند‌ه‌ی برخی تومورها کمک می کنند. مطالعه‌ای که در بین ۴۸۹۷۰۶ نفر از مردان و زنان انجام شد، نشان داد که خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در افرادی که ۴ تا ۵ فنجان قهوه در روز مصرف می کنند، ۱۵ درصد کم‌تر است.

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

مطالعه‌ی دیگری نیز به این نتیجه رسید که مصرف قهوه ریسک ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد. خطر ابتلا به سرطان روده در کسانی که ۴ فنجان قهوه یا بیش‌تر در روز مینوشند ۱۷ درصد کم‌تر است، و خطر ابتلا به این سرطان در کسانی که چهار تا پنج فنجان قهوه‌ی بدون کافئین در روزدمی‌نوشند، ۲۱ درصد کم‌تر است. توجه داشته باشید که این مقدار قهوه، زیاد است و مشخص نیست که آیا مقادیر کم‌تر قهوه اثر مشابهی دارند یا نه.

 

خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهند که خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در افرادی که قهوه ترک مصرف میکنند، ۲۳ تا ۵۰ درصد کم‌تر است، و البته در بین این مطالعات، ‌یکی نشان می دهد که این کاهش ریسک ۶۷ درصدی است. به گزارش پارس ناز: گروهی از محققان نیز از دانشکده‌ی بهداشت عمومی هاروارد «HSPH» نتیجه گرفتند که:

 

خطر ابتلا به دیابت نوع دو در افرادی که در طول یک دوره ۴ ساله هرروز بیش از یک فنجان قهوه مصرف کرده‌اند، نسبت به افرادی که تغییری در مصرف قهوه‌ی خود ایجاد نکرده‌اند، ۱۱ درصد کم‌تر است، در حالی‌که خطر ابتلا به دیابت در کسانی که میزان مصرف خود رابه کم‌تر از یک فنجان در روز کاهش داده بودند، یک افزایش ۱۷ درصدی نشان داد. این حقیقت تأیید شده‌است که مصرف قهوه و خطر ابتلا به دیابت نوع دو یک رابطه‌ی معکوس دارند.

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

هرچه بیش‌تر قهوه بنوشید، کم‌تر در دسترس خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستید. با این حال، توصیه میشود فقط قهوه سیاه مصرف کنید، زیرا هنگامیکه به نوشیدنی‌تان شکر و شیر اضافه کنید، در واقع کالری و قند رابه نوشیدنی خود اضافه میکنید؛ و به این ترتیب فواید این نوشیدنی را از بین میبرید.

 

خطر آلزایمر را کاهش می دهد

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

پژوهشگران دانشگاه‌های میامی و فلوریدای جنوبی طی مطالعاتی جداگانه دریافتند میان مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، که آلزایمر نیز یکی از انواع آن است، رابطه‌ی مستقیم وجوددارد. در واقع، آن‌هایی که روزانه حدود ۳ فنجان قهوه مصرف می کنند تا ۶۵ درصد کم‌تر از سایرین در دسترس آلزایمر قرار میگیرند. هم‌ چنین احتمال ابتلای قهوه‌خورها به پارکینسون، از دیگر انواع بیماری زوال سلول‌های عصبی، حدود ۳۲ تا ۶۰ درصد کم‌تر از دیگران است.

 

خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می دهد.

خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در کسانی که قهوه ترک مصرف می کنند بسیار پایینتر است به این ترتیب که خطر ابتلا در آن ها بین ۳۲ تا ۶۰ درصد کم‌تر است. کافئین نه تنها خطر پارکینسون را کاهش میدهد، بلکه در یکی از مطالعات، بیمارانی که کافئین نوشیدند، التیام علائم این بیماری را نیز تجربه کردند. محققان این مطالعه نشان دادند بیمارانی که دو بار در روز ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف می کنند، به لحاظ حرکتی کمی بهبودی می یابند.

 

این مطالعه نشان داد که کافئین می تواند گیرنده‌ی مغز آدنوزین A۲A را متوقف کند. بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون بیش‌تر از بیمارانی که مبتلا به بیماری پارکینسون نیستند، از این گیرنده‌ها دارند. هر چه‌قدر گیرنده‌های مغز آدنوزین A۲A در بیمار مبتلا به پارکینسون کم‌تر باشد، وضعیت حرکتی او بهتر خواهد بود.

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

بیماری پارکینسون

 

به کاهش سلولیت پوست کمک می کند

سری بعد که قهوه ترک تان را میل کردید تفاله های آن رابا مقداری روغن نارگیل مخلوط کنید و به قسمتهای سلولیتی پوست تان بمالید. ممکن است تامدتی نتیجه مطلوبی نبینید اما پس از چندبار تکرار می بینید و که طراوت و یک دستی و صافی به پوست تان برگشت.

 

به کاهش خطر ابتلا به سرطان پانکراس کمک میکند

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

این تاثیر قهوه ترک بدلیل کافئین، اسید کافئیک «CA» و اسید کلروژنیک «CGA» موجود در قهوه است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که این ترکیبات مهم فعال موجود دراین نوشیدنی میتوانند از ایجاد پروتئین سمی، تجمع پلی پپتید آمیلوئیددار در جزایر لانگرهانس «hIAPP» در بدن جلوگیری کنند. هنگامیکه رسوب‌های hIAPP تشکیل شده ودر آنجا انباشته میشوند، میتوانند باعث مرگ سلول‌های پانکراس شوند.

 

خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

به ادعای مطالعاتی که طی سال‌های متمادی به انجام رسیده‌اند، مصرف کافئین میتواند فشار خون را افزایش دهد؛ علی‌رغم درستی این ادعا، باید خاطرنشان کرد تاثیر مصرف کافئین بر فشار خون بسیار ناچیز است و عموما در بین آن‌هایی رخ میدهد که مرتبا قهوه نمی نوشند. تا کنون هیچ مطالعه‌ای تاثیر مصرف قهوه را بر افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی تایید نکرده است.

 

باعث حفظ سلامت روده و جلوگیری از یبوست می شود

کافئین میتواند کمک کند که حرکات روده‌تان طبیعی و سالم بمانند. به گزارش پارس ناز: این ماده نه تنها باعث التیام فرآیند هضم و دفع مواد زائد ازبدن می شود، بلکه می تواند به عضلات سیستم گوارش شما کمک کند. هر چه‌قدر هضم و حذف مواد زائد برای بدنتان ساده‌تر باشد، کم‌تر در دسترس خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی قرار دارید. قهوه یک محرک قوی است که باعث انقباض عضلات دستگاه گوارش و کولون «روده‌ی بزرگ» میشود که پریستالسی «حرکات لوله‌ی گوارش» را التیام می دهد.

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

پریستالسی کلمه‌ای فانتزی برای انقباض و شل شدن هماهنگ عضلات روده است که باعث حرکت روده میشود. نوشیدن قهوه ترک باعث کاهش خطر ابتلا به یبوست میشود. یک مطالعه نشان داد که میزان تاثیر نوشیدن قهوه بر حرکات لوله‌ی گوارش مشابه غذا خوردن است، ۶۰ درصد قوی تر از تاثیر نوشیدن آب و ۲۳ درصد قویتر از نوشیدن قهوه‌ی بدون کافئین است.

 

مانع از بروز سیروز کبدی میشود

احتمال ابتلا به سیروز کبدی در افرادی که ۴ فنجان «یا بیش‌تر» قهوه‌ در روز مصرف می کنند، تا ۸۰ درصد کم‌تر است. سیروز یکی از بیماری‌های متعددی است که بر کبد تاثیر می گذارد.

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

سیروز کبدی همچنین در بین افراد معتاد به الکل، شایع است و مشخصه‌ی آن، این است که فیبروز «فساد الیاف» جای بافت کبد را میگیرد. ترکیبات موجود در قهوه‌ ترک که سبب پیشگیری از بروز سیروز می شوند هنوز بطور کامل شناسایی نشده‌اند.

 

قهوه گردش خون را التیام می‌بخشد

یک مطالعه نشان داد که کافئین قلب را تحریک می کند به شیوه‌ای که موجب پمپاژ خون بیش‌تر از حد معمول میشود. محققان با استفاده از لیزر داپلر فلومتری غیر تهاجمی، متوجه شدند که بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه، شرکت‌کنندگان یک افزایش ۳۰ درصدی گردش خون را در انگشتان‌شان به مدت ۷۵ دقیقه تجربه کردند. خون اکسیژن را حمل می کند، چیزی که عضلات برای عملکرد خود به آن نیاز دارند. هرچه عضلات اکسیژن بیش‌تری دریافت ‌کنند، بهتر می توانند عمل کنند.

 

با افسردگی مبارزه می کند

قهوه ترک خطر ابتلا به افسردگی را کاهش میدهد و بطور چشمگیری نیز خطر ابتلا به خودکشی را کم می کند. یک مطالعه که توسط دانشکده‌ی بهداشت عمومی هاروارد صورت گرفت، نشان داد که نوشیدن دو تا چهار فنجان قهوه ترک در روز می تواند خطر ابتلا به خودکشی را در مردان و زنان درحدود ۵۰ درصد کاهش دهد.

فوت و فن دم کردن قهوه ترک + بهترین خواص قهوه ترک

همین‌طور می تواند خطر ابتلا به افسردگی را در مقایسه با افرادی که یا کم‌تر قهوه می نوشند یا قهوه‌ی بدون کافئین مینوشند، درحدود ۲۰ درصد کاهش می دهد. دلیل چنین تاثیری این است که قهوه با کمک به تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین، بعنوان یک داروی ضد افسردگی ملایم عمل میکند.

منبع:پارس ناز

گردآوری در :سحربانو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *