طرز تهیه ماست خانگی خوشمزه

کامل ترین آموزش طرز تهیه ماست در خانه

وجود مواد نگهدارنده در ماست های صنعتی بسیاری از خانم ها را به این فکر می اندازد که در خانه ماست درست کنند. ماست خانگی طعم بسیار خوبی دارد و از مواد شیمیایی و افزودنی ها به دور است.

در قدیم تمامی مواد غذایی خانوارها در منزلشان تهیه میشد و راز سلامتی و سرزندگی و طول عمر بالای پیشینیان ما همین بوده است پس بهتر است ماهم تا جایی که امکانش هست از مواد غذایی آماده دوری کنیم و به تهیه آنها در منزل روی بیاوریم.

یکی از پرخاصیت ترین مواد غذایی ماست است که دارای خواص زیادی است و آن را می توان در خانه تهیه کرد ، با طرز تهیه ماست خانگی در این بخش از آشپزخونه سحر بانو آشنا شوید.

طرز تهیه ماست ترش

مواد لازم ماست خانگی

مواد لازممیزان لازم
شیر3 لیتر
ماست3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ماست خانگی

مرحله اول: 

ابتدا شیر را در یک قابلمه لعابی یا استیل به مقدار لازم بجوشانید ، دقت داشته باشید که دلیل شل بودن یا سفت بودن ماست به جوشاندن شیر بستگی دارد به طوری که اگر شیر را در دمای ملایم مقداری حرارت دهیم که مواد جامد آن بیشتر باشد و حدود 10 تا 20 درصد آب شیر تبخیر شود ، ماست سفتی به دست می آوریم. بهتر است از شیر محلی و پاستوریزه نشده استفاده کنید. اگر شیر محلی نداشتید می توانید از شیر اورگانیک پر چرب استفاده کنید.

مدام شیر را هم بزنید تا پروتئین های شیر در ته ظرف انباشته و سفت نشوند.

مرحله دوم : 

پس از اینکه شیر جوشید حرارت گاز را خاموش کنید و شیر در ظرفی که می خواهید در آن ماست تهیه کنید بریزید. 

مرحله سوم :

بگذارید تا دمای شیر حدود 40 درجه سانتی گراد پایین بیاید طوری که انگشت را نسوزاند. برای تست این موضوع انگشت کوچک خود را درون ظرف ماست ببرید و حدود 10 ثانیه صبر کنید اگر دست شما نسوخت دما مناسب است.

مرحله چهارم : 

3 قاشق غذاخوری ماست را با کمی شیر مخلوط کنید و سپس به شیر بیافزایید. ماست باید قبل از اضافه شدن به دمای محیط رسیده باشد.

مرحله چهارم : 

حالا ظرفی که شیر مایه زده شده در آن قرار دارد را درب دم کنی بگذارید سپس  با پتو یا پارچه گرم 4 یا 5 ساعت بپوشانید تا دمای شیر پایین نیاید. این روش گرمخانه گذاری نام دارد. ظرف ماست پس از پتو پیچ شدن نباید تکان بخورد پس بعد از پتو پیچ کردن آن را تکان ندهید.

مرحله پنجم : 

 ظرف ماست را  از پتو خارج کنید و درب آن را باز کنید پس از گذشت نیم ساعت ظرف ماست را آرام در یخچال بگذارید و تا چند ساعت به آن دست نزنید.

مرحله ششم : 

حدودا بعد از یک شب ماست شما حاضر است می توانید آن را میل کنید.

 دلیل آب انداختن ماست

اگر ماستی که مایه زده شده و گرفته را قبل از سرد شدن کامل ، قاشقی داخل آن کنیم و یا تکان دهیم ماست آب می اندازد پس برای اینکه ماست آب نیاندازد باید چندین ساعت تر جیحا یک روز دریخچال بماند تا خودش را کامل بگیرد اما اگر به هر دلیلی ماست شما آب انداخت آن را دور نریزید و مصرف کنید .

آب ماست، سرم شیر است و ارزش غذایی فراوانی داشته و سرشار از پروتئین های محلول و ویتامین های گروه B است.

آب انداختن ماست

دلیل ترش و شیرین شدن ماست

  • ترش شدن ماست به علت، دمای بالای شیر مایه زده شده ، تازه نبودن مایه ماست، مقدار زیاد مایه ماست ، زمان تخمیر طولانی ، دمای گرمخانه گذاری بالا ، کندی سرد شدن ماست پس از خروج از گرمخانه است.
  • شیرین شدن یا بی مزگی ماست به علت ، کم تر بودن دمای شیر مایه زده شده از دمای بدن ، تازه بودن مایه ماست، شیرین بودن مایه ماست ، زمان گرمخانه گذاری کوتاه (به دلیل نبودن زمان کافی برای ایجاد عطر و طعم خوشایند مواد مولد شیر مایه زده شده ) است.
علت شیرین شدن ماست

چند توصیه لازم در تهیه ماست:

  1. اگر ماستتان آب انداخت میتوانید با یک دستمال تمیز آب آن را بگیرید.
  2. اگر ماستتان شور شد بهترین راه حل این است که آنرا داخل یک کیسه ی پارچه ای تمیز بریزید ، سر کیسه را گره بزنید و از یک جایی آویزان کنید و یک ظرف زیر آن قرار بدهید تا آب اضافی آن خارج شود پس از انجام این کار اگر بازهم شور بود میتوانید هنگام مصرف با کمی آب رقیق کنید
  3. برای حل مشکل شل بودن ماست ظرفتان را داخل یک ظرف پر از آب در حال جوش قرار بدهید و بگذارید چند دقیقه بجوشد.

نکات تکمیلی در مورد طرز تهیه ماست

  • ماست از دسرها ی ایرانی است که همراه غذا خورده می شود.
  • 15 دقیقه زمان برای آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن لازم است.
  • در حدود 15 دقیقه زمان برای پخت و انتظار آن لازم میباشد.
  • را می توانید در وعده دسر – سرو کنید.
  • مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر است.

نکات تکمیلی در مورد طرز تهیه ماست

طرز تهیه ماست جزو دسرهای ایرانی میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 15دقیقه میباشد .
طرز تهیه ماست را می توانید در وعده دسر – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

منبع : نمناک

گرد آوری در : سحر بانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *