آموزش نحوه غلبه بر ترس و اضطراب از تعاملات اجتماعی آشنا شوید

با نحوه غلبه بر ترس و اضطراب از تعاملات اجتماعی آشنا شوید

غلبه بر ترس و اضطراب از تعاملات اجتماعی

FarsiMode

همه ما استرس صحبت کردن در جمع را تجربه کرده‌ایم. ترس از تعاملات اجتماعی یک واکنش انسانی کاملاً طبیعی است. اما در این میان برخی از برقراری ارتباط چشمی با دیگران واهمه دارند. تنها به مهمانی رفتن کمی ترسناک است اما برای برخی افراد، حتی تنها بیرون رفتن هم ترسناک است. همهٔ ما به‌نوعی اضطراب اجتماعی را تجربه کرده‌ایم. افراد درجات متفاوتی از این اضطراب را تجربه می‌کنند.

 

مطالب انگیزشی و مثبت بسیاری در جهت افزایش اعتماد به نفس و تزریق تفکر مثبت جهت مقابله با اضطراب وجود دارد. اما تجربه شخصی من نشان می‌دهد پیدا کردن دلیل اضطراب و بررسی آن مؤثرتر است. همین‌که فهمیدید مشکل کجاست می‌توانید به دنبال راه حل باشید.

نکتهٔ مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که داشتن اضطراب تقصیر شما نیست. شما دیوانه یا خجالتی نیستید بلکه مغز، سعی در محافظت از شما دارد. هدف اضطراب اجتماعی محافظت از شما در برابر درد و رنج است. درواقع اضطراب اجتماعی به‌عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر تهدیدات احتمالی عمل می‌کند. بدین ترتیب مغز اجازه نمی‌دهد اتفاقات گذشته دوباره تکرار شوند.

وقتی صحبت از درمان اضطراب به میان می‌آید هدف، نفوذ به مغز و تعریف واکنش‌های جدیدی در برابر تعاملات اجتماعی است. در ادامه چند روش فوق‌العادهٔ عملی به‌منظور کنار آمدن با ترس از تعاملات اجتماعی ارائه می‌کنیم.

غلبه بر ترس و اضطراب از تعاملات اجتماعی

FarsiMode

۱- مهم نیست مردم چه فکر می‌کنند

جمله‌ای که می‌بینید احتمالاً مهمترین و رهایی‌بخش‌ترین جمله ایست که تاکنون شنیده‌اید:

مهم نیست دیگران در مورد شما چه فکری می‌کنند!

در کمال اصالت، صداقت و خلوص زندگی کنید. نگران نباشید که بچه‌های مدرسه، معلم و حتی خانواده در مورد شما چه می‌اندیشند. اگر سعی نکنید مطابق تصور و انتظارات دیگران زندگی کنید آنگاه می‌توانید خودتان باشید. اگر بدون توجه به خواسته‌ها و میل دیگران خودتان باشید آنگاه واقعاً آزاد هستید.

شادی خود را به افکار آدم‌های اطرافتان وابسته نکنید. شادی باید از درون شما بجوشد. لازم نیست کسی برای شما دست بزند تا ارزشمند باشید. تکرار می‌کنم اصلاً تلاش نکنید مطابق انتظارات دیگران زندگی کنید یا کسی را راضی نگه‌دارید. فقط خودتان باشید.

۲- فکر کردن بس است آماده باشید

همین حالا سه نفس عمیق بکشید. دم…. بازدم دم … بازدم دم …. بازدم

با این کار ازلحاظ فیزیولوژیکی فشار خون کاهش می‌یابد. امواج مغز پایدار می‌شوند و ضربان قلب کاهش می‌یابد و بدن اکسیژن بیشتری دریافت می‌کند . غدد فوق کلیوی شما ترشح هورمون‌های استرس زای آدرنالین و کورتیزول را متوقف کرده‌اند و بدن به تعادل رسیده است.

نکته اینجاست، زمانی که به افکاری که در ذهن جریان دارند توجه نمی‌کنید درواقع زمینه را برای آرام کردن بدن فراهم می‌سازید.

دلیل عمدهٔ اضطراب اجتماعی توجه بیش از حد به افکار و غفلت از بدن و زمان حال است. زمانی که در افکار خود غرق می‌شوید بیش‌ازپیش در معرض ابتلا به ترس از تعاملات اجتماعی قرار می‌گیرید. افکار شما قدرت جذب احساسات و توجهتان رادارند.

بیشتر اضطراب اجتماعی من ناشی از نگرانی بابت آینده یا فکر به اتفاقات گذشته است. افکارم توانایی مقابله با اتفاقات جاری را از من سلب کردند زیرا مشغول مشکلاتی بودند که اصلاً وجود نداشتند. زمان کوتاهی را صرف جمع‌کردن خود و کشیدن نفس عمیق کنید. کمی مراقبه برای کاهش ترس ناشی از افکار مزاحمی که روی مرکز انرژی اثر می‌گذارند بد نیست. در نتیجه اضطراب اجتماعی شما کاهش خواهد یافت.

اضطراب و به‌طور مشخص ترس از اجتماع تنها یک نوع انرژی است. این انرژی مانند بقیه مسائل می‌آید و می‌رود و درست شبیه همه انرژی‌های منفی نمی‌تواند مدت زیادی در خودآگاه شما حضورداشته باشد.

غلبه بر ترس و اضطراب از تعاملات اجتماعی

FarsiMode

۳- دلیل اضطراب و ترس از تعاملات اجتماعی را در خود بیابید و آن را درمان کنید

هدف دو راهکار قبل جلوگیری از برانگیخته شدن اضطراب اجتماعی بود اما حقیقت این است که اگر این موضوع را به‌طور ریشه‌ای درمان نکنید دوباره ترس از اجتماع بازخواهد گشت. اگر اضطراب اجتماعی آزارتان می‌دهد به گذشته برگردید زمانی که خیلی خجالت کشیدید، قضاوت شدید، دستتان انداختند و آسیب دیدید! چه اتفاقاتی افتاده که اکنون از تعاملات اجتماعی می‌ترسید؟ ریشهٔ واقعی ترس از اجتماع در شما کجاست؟

برای خود من این ترس از دست انداختن شروع شد. من هاکی بازی می‌کردم و با شوخ طبعی رابطهٔ چندانی نداشتم ولی از طرف دوستانم آن‌قدر مسخره می‌شدم که حتی در بوفهٔ مدرسه هم نمی‌توانستم بنشینم. بعد از تمام کردن مدرسه و کنار گذاشتن هاکی من همچنان از دورهمی های مدرسه، جلب توجه و حتی حرف زدن عادی با دیگران ترس داشتم. مکانیسم دفاعی من در برابر ترس از تعاملات اجتماعی با شادی و تعامل من با جهان تداخل پیداکرده بود.

هنوز هم قبل از حضور در هر اجتماعی از هر نوع، اضطراب اجتماعی به سراغم می‌آید. اکنون کار من شده بخشیدن کسانی که درگذشته به من صدمه زدند. تلاش می‌کنم هیچ کینه‌ای از آن‌ها به دل نگیرم. اگر شما هم دلیل ترس از اجتماع را خود را پیدا کردید سعی کنید به‌طور ریشه‌ای آن را حل کنید. شاید لازم باشد به مکان آرامی بروید و همهٔ تجربیات گذشته را مرور کنید و به ذهنتان اجازه بدهید دوباره آن‌ها را حس کند.

برخی افراد سال‌ها وقت صرف درمان زخم‌هایی کردند که مسبب ترس اجتماعی آن‌هاست. پس مهم عمق توجه است نه مدت‌زمان آن. هرچه عمیق‌تر و مشتاق‌تر به دنبال دلیل بگردید فرایند درمان شما روان‌تر خواهد شد.

این کار در کنار بی توجهی به طرز تفکر مردم نسبت به خودتان و مراقبه، طعم آزادی واقعی را به شما خواهد چشاند. از امروز شروع کنید و برخی از این راه حل‌ها را به زندگی روزمرهٔ خود وارد کنید و اثر آن را ببینید. آزادی حق شماست و شما لایق آن هستید.

منبع:فارسی مد

گردآوری در:سحربانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *