خانه | آموزش | خانه داری | آیا گیاه کینوا را می شناسید؟ پرورش گل وگیاه
avayezendegi_kinva_001

آیا گیاه کینوا را می شناسید؟ پرورش گل وگیاه

- کینوا از خانواده Chenopodiaceae

گیاهی است با نام علمی  Chenopodium quinoa willd که بومی کوه های آند در بولیوی، شیلی و پرو است. علاوه بر دانه، از برگ گیاه جوان به عنوان سبزی تازه و یا به صورت پخته استفاده می شود.

گیاه کینوا قادر است شرایط آب و هوایی از ۴ تا ۴۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. معمولا خودگشن است اما گرده افشانی در میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد رخ می دهد ، دانه در خوشه های بزرگ بر روی یک خوشه که شبیه سورگوم است تولید می شود. گیاه مناطق خشک و نیمه خشک است و کاملا به شرایط کم آبی مقاوم است. جوانه زدن ۲۴ ساعت پس از کشت که رطوبت کافی باشد شروع می شود و در سه تا پنج روز گیاه نمایان می گردد. برگهای آن معمولا به صورت سبزیجات برگ دار مثل اسفناج خورده می شود که در گیاهان جوان معمولا سبز اما در گیاهان بالغ زرد ، فرمز و یا بنفش است.

بهترین PH برای رشد آن  ۶ تا ۷ است اما قادر است در رنج  PH اسیدی یعنی ۵/۵ تا قلیایی بالا یعنی ۹/۵ رشد کند. این نشان میدهد که به سمیت آلومینیوم نیز مقاوم است. نیاز آبی آن ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیمتر بوده و با ۲۵۰ میلیمتر نیز نتیجه ایده آل داده است.

گیاه کینوا را از اردیبهشت تا مردادماه می توان کشت نمود. بهترین زمان کشت برای برداشت بهینه مردادماه است. قادر به رشد در زمینهای سبک تا خشن می باشد. جهت افزایش تناژ درهکتار میتوان میزان بذر مصرفی در هکتار را بالا برد اما این بستگی به شرایط محیطی و تغذیه ای گیاه دارد. دوره رشدی گیاه ۴ تا ۷ ماه می باشد. رنج تولید گیاه در هکتار ۱۲۰۰ تا۵۰۰۰ کیلو می باشد. دو رقم Sajama و Santa Maria جزو ارقام مهم زراعی به شمار میروند که تولید و عملکرد رقم Santa Maria بیشتر می باشد.

 

آیا گیاه کینوا را می شناسید؟

 

خواص گیاه کینوا

کینوا در آمریکای جنوبی کشت می‌شود، «اینکاها» به این دانه‌ها «مادر همه‌ی دانه‌های خوراکی» می‌گویند چون خواص فوق‌العاده‌ای دارد. اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، کلسترولتان بالاست یا می‌خواهید لاغر شوید می‌توانید به این دانه‌ها اعتماد کنید. روش پخت آن مانند برنج است و یکی از مواد غذایی سالم برای سلامتی است. با ما باشید تا بیشتر با این دانه‌ها آشنا شوید.
کینوا برای مقابله با مشکلات گوارشی

برای کبدهای آسیب‌دیده و شکم‌های نفخ کرده کینوا انتخاب فوق‌العاده‌ای است. این دانه‌ها در کشورهای آمریکای جنوبی به دانه‌ی طلایی و خاویار گیاهی معروف‌اند. کینوا حاوی فیبرهای غیر محلول در آب می‌باشد که آب را به خود جذب می‌کند. در نتیجه حجیم شده و باعث تحریک عملکرد روده‌ها می‌شود. باید بدانید که حدود یک لیوان از این دانه‌ها حاوی فیبری معادل یک برش نان کامل (سبوس‌دار) می‌باشد. اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید بدانید که کینوا همان دانه‌ی مورد نیاز شماست.

 

آیا گیاه کینوا را می شناسید؟

 

کینوا همیار لاغری

لاغر شدن بدون گرسنگی کشیدن آرزوی قلبی خیلی از خانم‌ها و البته آقایان است. دانه‌های کینوا درست همین کار را می‌کنند. به خاطر اینکه حاوی میزان زیادی پروتئین هستند و به طور طبیعی سیری ایجاد می‌کنند. علاوه بر این‌ها کینوا خیلی زود معده را پر می‌کند و جلوی پرخوری را می‌گیرد. باید بدانید که این دانه‌ها کم‌چرب هستند و شاخص گلیسمی پایینی دارند. برای همین جایگزین مناسبی برای پاستاها، نان و برنج محسوب می‌شوند. توجه داشته باشید که ۱۰۰ گرم کینوا حاوی حدود ۳۰۰ کالری است.
کینوا حافظ رگ‌های شما از گزند کلسترول

وقتی صحبت از بیماری‌های قلبی عروقی است کینوا خواص خود را بیشتر آشکار می‌کند. این دانه‌های پرخاصیت نه تنها از رگ‌ها محافظت می‌کنند بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش می‌دهند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه سرشار از فیبر هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که فیبرهای محلول در آب ژلی تشکیل می‌دهند که اجازه نمی‌دهند کلسترول جذب روده شود. علاوه بر این زمانی که میزان کلسترول کاهش پیدا می‌کند رگ‌ها تمیزتر و بازتر می‌شوند و قلب در سلامت بالایی قرار می‌گیرد. محققان دانشگاه هاروارد معتقدند اگر روزانه ۲۵ گرم غلات مصرف شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

 

کینوا ضد پیری است

کینوا حاوی مواد معدنی فوق‌العاده‌ای با خواص آنتی‌اکسیدانی است مانند منگنز و مس و غیره. علاوه بر این باید بدانید که این دانه‌ها باعث فعال کردن آنزیمی می‌شوند که به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند. رادیکال‌های آزاد به دلیل عواملی مانند استرس، آلودگی، غذاهای نامناسب و غیره وارد بدن شده و باعث پیری سلول‌ها می‌شوند. با مصرف کینوا شما صاحب سلاحی مطمئن در برابر پیری خواهید شد.

 

آیا گیاه کینوا را می شناسید؟
کینوا برای مقابله با دیابت نوع ۲

جواب آزمایش خونتان نشان می‌دهد که قند خونتان بالاست؟ نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ انجام شده است نشان می‌دهد که «کرستین» موجود در کینوا باعث کنترل میزان قند خون می‌شود. به همین دلیل محققان معتقدند که مصرف کینوا به همراه سبزیجات می‌تواند رژیم موثری برای مقابله با دیابت نوع ۲ باشد.
کینوا برای تسکین دردهای میگرنی

شما هم از میگرن رنج می‌برید؟ باید بدانید که هر چه زودتر باید کینوا را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. به خاطر اینکه سرشار از منیزیم است و به آرامش رگ‌های خونی کمک می‌کند.

این دانه‌ها همچنین حاوی ریبوفلاوین هستند. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد که این ویتامین برای مقابله با میگرن موثر است. بعد از مصرف روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم ریبوفلاوین، مدت زمان دردهای میگرنی کاهش پیدا کرده است.

 

آیا کینوا برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند مناسب است؟

افرادی که به گلوتن موجود در گندم حساسیت دارند از مصرف نان، پاستاها، بیسکویت و غیره منع می‌شوند. افرادی که به این مشکل مبتلا هستند در انتخاب مواد غذایی با مشکل اساسی مواجه‌اند. معمولاً کینوا به عنوان یک ماده‌ی غذایی مجاز برای همه شناخته شده است. به خاطر اینکه فاقد گلوتن است.

با این حال نتایج پژوهشی که در Journal of Clinical Nutrition  به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که این دانه‌ها حاوی «پرولامین» هستند. این پروتئین‌ها معمولاً در افرادی که به بیماری عدم تحمل گلوتن مبتلا هستند ایجاد حساسیت می‌کند. افرادی که دچار چنین مشکلی هستند باید در ابتدا مقدار اندکی از این دانه‌ها را مصرف کرده و منتظر واکنش باشند. اگر مشکلی به وجود نیامد می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کند.

منبع:بیتوته

گردآوری در:سحربانو

 

همچنین ببینید

گلهای-آپارتمانی

آموزش رازهای مراقبت از “گلهای آپارتمانی” و زینتی

گل و گیاهان زینتی عمدتاً گیاهانی هستند متعلق به مناطق استوایی که با توجه به شرایط اکولوژیکی آن مناطق سازگار شده اند و تکامل یافته اند، از این رو استفاده از آنها در اماکن مسکونی و اداری به عنوان "گیاهان آپارتمانی" مستلزم فراهم نمودن شرایطی است که تا اندازه ای با شرایط اکولوژیکی خاستگاه آنها همخوانی داشته باشد.فال روزانه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 5 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>