آموزش طرز تهیه ساطری پلو و راز خوشمزه شدن ساطری پلو غذای محلی خراسان

طرز تهیه ساطری پلو و راز خوشمزه شدن ساطری پلو غذای محلی خراسان

ساطری پلو معمولا همه استان های کشور عزیزمان ایران غذاهای متنوعی دارند که مخصوص به همان منطقه است. شمال با غذاهای بسیار رنگارنگ خود شاید یکی از متنوع ترین در غذاها باشند. اگر کمی به شمال شرق یعنی به استان خراسان برویم هم مجموعی از بهترین غذاهای محلی‌شان را خواهیم دید که یکی از بهترین آنها ساطری پلو است. با ما همراه باشید تا روش درست کردن این غذای خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

 

دستور پخت ساطری پلو,ساطری پلو خراسانی,آموزش پخت ساطری پلو

 

دستور پخت ساطری پلو

 

مواد لازم را برای تهیه این پلوی محلی خریداری و آماده کنید و سپس به سراغ آموزش درست کردن آن بروید.

 

مواد لازم ساطری پلو
برنج ۲ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
کشمش یک پیمانه
هویج و پیاز هر کدام ۱۵۰ گرم
زعفران آب کرده غلیظ ۳ قاشق غذاخوری
زردچوبه یک قاشق چای خوری
سیب زمینی یا نان لواش یا نان پیتا به میزان لازم برای ته دیگ
روغن به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان دلخواه

 

دستور پخت ساطری پلو,ساطری پلو خراسانی,آموزش پخت ساطری پلو

 

ساطری پلو خراسانی

 

۱) خیساندن برنج به مدت ۹۰ دقیقه در آب سرد و نمک اولین کاری است که باید انجام دهید. کشمش را هم بشوئید. اگر کمی سفت است آن را نیز در آب سرد قرار هید. هویج را پوست بگیرید و ترجیحا با رنده درشت رنده کنید. زعفران را نیز آب کنید.

 

۲) به سراغ پوست کردن پیاز و سپس رنده کردن آن بروید. آب پیاز را نیز بگیرید. حال باید پیاز رنده شده را به گوشت چرخ شده اضافه کنید. نمک و فلفل و زردچوبه هم بزنید. کاملا همگی مواد را با هم مخلوط کرده و به خوبی ورز دهید.

 

دستور پخت ساطری پلو,ساطری پلو خراسانی,آموزش پخت ساطری پلو

آموزش پخت ساطری پلو

 

۳) حال باید گوشت های قلقل درست کنید. سپس ماهیتابه ا بردارید و قل قلی ها را درون آن بریزید. قبلش هم با ۲ قاشق روغن چرب کنید. سپس با شعله ملایم اجازه دهید گوشت ها تفت بخورند. هویج را هم نزدیک به ۵ دقیقه با ۱ قاشق روغن تفت بدهید. بعد از آن کشمش بدون آب را اضافه کنید و دوباره ۴ دقیقه تفت دهید.

 

۴) سپس گوشت های قلقلی که تفت داده اید را بهمراه ۱ ق غذاخوری زعفران را به آن اضافه کرده و مواد را ترکیب  و شعله را خاموش کنید. حال به سراغ برنج بروید و آن را آبکش کنید. قابلمه ای برداشته و کفش را روغن مالی کنید و زعفران آب کرده هم بریزید. اگر دوس دارید سیب زمینی حلقه حلقه شده و یا نان لواش را بعنوان ته دیگ کف قابلمه بریزید.

 

دستور پخت ساطری پلو,ساطری پلو خراسانی,آموزش پخت ساطری پلو

 

عکس ساطری پلو

 

۵) حال برنج را درون قابلمه بریزید و از موادی که درست کرده اید هم روی برنج بریزید. توجه کنید که یک لایه برنج باشد و یک لایه مواد. فقط لایه آخر برنج باشد. در آخر هم ۱ ق غذاخوری دیگر زعفران آب کرده بر روی برنج بریزید.

 

۶) قابلمه را بر روی شعله قرار داده و تا زمانی که حس کنید برنج بخار کرده اید، دکمنی را قرار هید. شعله را هم کم کنید و بعدش تا مدت ۴۵ دقیقه بگذارید برنج دم بکشد. بعد از این مدت ساطری پلوی شما آماده است.

منبع:روزگار

گردآوری در:سحربانو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *