چگونه ذائقه کودک را بسازید/سلا مت وتغذیه

چگونه ذائقه کودک را بسازید

اکثرا مادران از اینکه فرزندشان تنها یک نوع غذا می خورد و طعم های جدید را نمی پذیردشکایت دارند برای اینکه کودکتان همیشه یک نوع غذا می‌خورد و مزه کردن طعم‌های جدید را رد می‌کند…. شما از خودتان می‌پرسید، چگونه می‌توانم به او یاد بدهم طعم‌های جدید را هم تجربه كند؟ اینهم چند راه حل….

این والدین هستند که باید فرهنگ غذا خوردن را به فرزندشان آموزش بدهند، حالا می‌خواهد غذا خوردن برای لذت بردن از غذا یا برای دور هم بودن با خانواده در این لحظات خوب…. و یا فقط برای غذا خوردن باشد.

یک کودک نیازدارد با یک طعم جدید آشنا شود

اگر او از غذای جدید ، بخاطر طعم یا رنگ و یا بوی آن غافلگیر شده خوب است در مورد غذایی جدید با او حرف بزنید. اجبارش نکنید. اما از اینکه غذا را به او معرفي كنيد صرف نظر نکنید. هردفعه از او بخواهید غذا را کمی بچشد، بی‌گمان در نهایت غذا را می‌پسندد.

چند ترفندبرای علاقه مند شدن به طعم و غذای جدید

همان ماده غذایی را به او پیشنهاد كنيد با چشم‌پوشی از اینکه دومین بار، سومین بار و چندمین بارش است که آن را رد می‌کند. توجه! باید بین رد کردن یک ماده غذایی و بیزار بودن از آن تفاوت بگذارید، امکان اینکه فرزندتان نتواند طعم خاصی را تحمل بکند وجود دارد.

ماده غذایی دیگری را جانشین آنچه که فرزندتان رد می‌کند، نکنید. اول بخواهید کمی طعم جدید را بچشد، بعد به غذای دیگر بپردازید. اگر اینکار را بکنید و در عين حال واکنش خاصی در برابرخودداري او نشان ندهید به احتمال زیاد کودکتان این رفتار را ترک می‌کند.

بعضی مواقع ظرف غذایی را با دو انتخاب برای او ترتیب دهید. مثلاً یک ظرف از سبزي‌ها: خیار و هویج خرد شده، بگذارید اگر به هیچ کدام از این دو ماده راغب نباشد و در عین حال انتخاب دیگری نداشته باشد، ناچاراست یکی از آن دو را برای خوردن انتخاب کند.

بازي كردن با شكل‌هاي متنوع مواد غذايي در یک خانواده غذایی

او شیر دوست ندارد؟ ماست و پنیر به او بدهید.

اگر او گوشت قرمز دوست ندارد، می‌تواند گوشت مرغ و یا بوقلمون بخورد.

در هنگام تهیه غذا

نحوه پخت غذایتان را متنوع کنید، مثلاً یکبار آب‌پز، بار دیگر کبابی، بخارپز با سس، در فر…. با این روش کودکتان با طعم‌های مختلف، رنگهای مختلف، و عطرهای مختلف غذا را کشف خواهد کرد.

تره فرنگی، همیشه در پخت یک طعم و ظاهر ندارد، طعم‌اش در سوپ و در املت تره‌فرنگی متفاوت است. طعم گوجه فرنگی کبابی با آب‌پز و یا همراه مرغ آب پز شده متفاوت است.

نویسنده:  آیدین مظاهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *