تولید داروی گیاهی عفونت‌های قارچی زنان در کشور/گیا هان دارویی

عفونت‌های قارچی, داروی گیاهی عفونت‌های قارچی,درمان عفونت‌های قارچی زنان

تولید داروی گیاهی عفونت‌های قارچی زنان در کشور
داروی گیاهی سیاه دانه برای درمان عفونت‌های قارچی زنان پس از طی مراحل تحقیقاتی موفق به کسب مجوز تولید شد.
دکتر حسن رخشنده، عضو مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به انجام مذاکرات شفاهی برای تولید انبوه داروی گیاهی ضدقارچ (فیتوواژکس) اعلام کرد: برخی کارخانه‌های داروساز درصدد هستند که فرمولاسیون ساخت دارو را انحصاری در اختیار آنها قرار دهیم، اما مرکز به دنبال راهی است که این دارو به نام دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تولید شود.
وی درباره اقدامات صورت گرفته برای تولید داروی گیاهی «فیتوواژکس» تصریح کرد: در حال رایزنی با کارخانه‌های داروسازی در تهران هستیم که قرارداد تولید انبوه این دارو را منعقد کنیم اما تا کنون تمام مذاکرات شفاهی بوده است.
رخشنده درباره موانع احتمالی پیش روی تولید داروی ضد عفونت‌های قارچی زنان، اظهار کرد: در جریان پیگیری‌های انجام‌شده تا کنون، شرکت‌های داروسازی عنوان می‌کنند که تولید این دارو به دلیل شیاف‌گونه بودن،هزینه‌بر است و از این رو برخی از این کارخانه‌ها درصدد هستند فرمولاسیون ساخت دارو را انحصاری در اختیار آنها قرار دهیم،در حالی که ما می‌خواهیم این دارو به نام دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تولید شود.
داروی گیاهی فیتوواژکس هیچ وابستگی به خارج ندارد و بسیار ارزان است
دکتر رخشنده با بیان این که «داروی فیتوواژکس عوارض جانبی ندارد»، اذعان کرد: این درحالیست که این دارو بطور کامل طبیعی بوده و هیچ وابستگی به خارج کشور ندارد و بسیار ارزان درمی‌آید و در صورت تولید آن،بخاطر کشت سیاه‌دانه کشاورزی هم رونق می‌گیرد.
پیشنهاد خرید دستگاه شیاف‌زنی به مرکز رشد
وی پیشنهاد کرد که مرکز رشد دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، دستگاه شیاف‌زنی خریداری کند که بتوان 10هزار تولید پایلوت را در مشهد آماده و به داروخانه تحویل دهند و از این طریق برای تولید انبوه یک گام به جلو برداشته شود.
به گفته این عضو هیأت علمی گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، داروی فیتوواژکس با ریشه گیاه سیاه‌دانه و به صورت شیاف تهیه می‌شود و مراحل تحقیق آن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به این گونه بوده است که:

ابتدا روی محیط کشت، اثرات ضد میکروبی دارو بررسی شده و در مرحله بعدی با همکاران روی حیوان(موش) کار کردیم که اثرات ضدقارچی و ضدمیکروبی آن را بررسی کردیم. سپس در دو گاوداری در مشهد و فریمان،اثرات این دارو را روی عفونت‌های پستان گاو بررسی کردیم. در مرحله نهایی، سمیت دارو روی موش بررسی و متوجه شدیم سمی نیست.
دکتر رخشنده گفت: این دارو برای عفونت‌های قارچی دستگاه تناسلی زنان اثربخشی دارد، چراکه بر روی 100 نفر از بیماران تست شد و نتایج بسیار خوبی داشت و به این ترتیب با ارسال به معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت موفق به اخذ مجوز تولید شدیم.
عضو مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد از آغاز تحقیقات بر روی یک فرآورده‌ گیاهی خواب‌آور خبر داد و گفت: این دارو یک شربت با عصاره یک نوع گیاه است که بسیار آرامبخش و خواب‌آور است.
وی گفت: کار آزمایشگاهی مربوط به این دارو را روی نمونه‌های حیوانی انجام داده‌ایم و تا سال آینده اقدامات بالینی این فرآورده را آغاز می‌کنیم.

منبع:isna.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *