آموزش نگهداری و پرورش گل و گیاه در خانه

آموزش نگهداری و پرورش گل و گیاه در خانه

مقدمه

باید به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب گیاه مناسب، به شرایط منزل خود و همچنین به اینکه قصد دارید گیاه را در کجا قرار دهید فکر کنید. روش صحیح انتخاب گل و گیاه در ساختمان چیست؟

 

راز موفقیت :

۱٫ برگهای تزئینی معمولا در هر مجموعه گیاه خانگی دیده میشوند. این گیاهان در تمام سال شکلی زیبا دارند و در رنگها،بافتها، اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند.تقریبا برای هر نوع شرایطی-از لبه آفتابی پنجره گرفته تا گوشه کم نورحمام- گیاه مناسب یافت میشود.

۲٫ گیاهان گلدار رنگهایی درخشان و بویی خوش به فضای منزل اضافه میکنند. بعضی از آنها برای پرورش دادن در فضای بسته مناسب نیستند و عده دیگر به قدری سازگارند که همه ساله غرق گل میشوند. مهمترین نکته این است که نیازهای گیاه را بشناسید و توقع آنها را برآورده سازید تا او هم در تمام مدت فضایی شاداب و زیبا برایتان بسازد.

 

تهیه گیاه :

۱٫ گیاه مورد نظر خود را از جایی تهیه کنید که شناخته شده بوده و از گیاهان به خوبی مراقبت کند. بعضی از فروشندگان گل مجموعه ای از گیاهان کمیاب یا غیر عادی نیز پرورش میدهند که معمولا در دیدرس نیست، درباره وجود چنین گیاهانی از فروشنده سوال کنید.

۲٫ بسیاری از علاقمندان گیاهان خانگی، گل و گیاهان استثنایی و زیبایی را با کاشت بذر آنها تولید کرده اند. اگر به گیاه خاصی علاقه داشته و شرایط نگهداری آن را هم دارید، میتوانید بذر آن را از مغازه های ابزار باغبانی تهیه کرده و یا از دوستان و اقوام و حتی گل فروشیهای معتبر بخواهید که بذر آن را برایتان بفرستند.

۳٫  کاشتن بذر گیاهان آپارتمانی از جمله روشهای بسیار رضایت بخش باغبانی است. دانه ها، معمولا با یک دستور کاشت و نگهداری همراهند و در غیر این صورت نیز مشاوره با هر باغبان کارکشته ای میتواند بسیار مفید باشد. اگر در منزل دوستی گیاه جالبی دیده اید نیز میتوانید یک قلمه یا بذر آن را از وی گرفته و بکارید.

۴٫ گیاهی که آلوده به شته های ریز یا انواع دیگر آفات بسیار کوچک است به خانه نبرید.

 

دقت در هنگام خرید :

۱٫ قبل از خرید گیاه را به دقت بررسی کنید. برگهای تزئینی باید پرپشت و شاداب بوده و رنگ درخشانی داشته باشند. ساقهها و برگها میبایست محکم بوده، پلاسیده و خمیده نباشند. در گیاه سالم همواره نشانه جوانه های تازه وجود دارد، برگها باید تمیز و طبیعی باشند و با اسپری یا واکس براق کننده پوشیده نشده باشند.

۲٫ هنگام انتخاب گیاه گلدار، گلدانی پر از گلهای باز انتخاب نکنید. زیرا هرچند این گیاه در این لحظه بسیار زیبا و باشکوه است، اما گلهای تمام شکفته به روزهای پایانی عمر خود رسیده و به سرعت از بین میرند. گیاهی که انتخاب میکنید باید پر از غنچه و تعداد کمتری گل شکفته باشد تا مدت بیشتری در خانه دوام داشته باشد.

۳٫ البته گلهای شکفته در گیاهانی مانند آنتوریوم ،که گلهایی چرم مانند و دایره شکل دارد تا ماه ها دوام دارند و استثنائا بهتر است در حالت تمام شکفته خریداری شوند.

۴٫ گیاه را در جستجوی بیماری یا آفت بررسی کنید. به محل اتصال ساقه و تنه توجه کنید. گیاهی که آلوده به شته های ریز یا انواع دیگر آفات بسیار کوچک است به خانه نبرید. زیرا این آفات به سرعت میان گیاهان پخش میشوند.

۵٫ حشرات به خصوص بر روی گیاهانی که خارج از گلخانه پرورش داده میشوند وجود دارند و گیاهانی که در طی ماه های گرم به خارج از منزل برده میشوند نیز حشرات را به خود جلب میکنند.

۶٫ خاک را نیز بررسی کنید. آنرا با انگشت امتحان کنید. خاک نباید بیش از حد فشرده یا بیش از حد سبک و پوک باشد.

۷٫ بعضی از فروشندگان برای کاستن از مخارج، به جای به کار بردن خاک گلدان، از خاک معمولی باغبانی استفاده میکنند. چنین خاکی هنگام خشک بودن به سختی آجر شده و مانع رشد گیاه می شود. در صورت لزوم خاک چنین گلدانهایی را با خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی عوض کنید.

منبع:ویکی

گردآوری در:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *