شرایط نگهداری و روش تکثیر کاکتوس کریسمس گل و گیاه

شرایط نگهداری و روش تکثیر کاکتوس کریسمس

U1394711695 شرایط نگهداری و روش تکثیر کاکتوس کریسمس شرایط نگهداری و روش تکثیر کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس گیاه شناخته شده ای است که به عنوان تزئین در زمان کریسمس مورد استفاده قرار میگیرد.این گونه بومی جنگلهای انبوه استوایی برزیل میباشد. دارای گل های صورتی رنگ زیبایی است که در زمستان و در زمان کریسمس ظاهر میشود.
کاکتوس کریسمس متعلق به گیاهان روز کوتاه است. دارای ساقه بریده بریده و تخت است و گل آن تا ۷.۵ سانتی متر بزرگ میشود. گل دارای دو ردیف گلبرگ در هم پیچیده است.ساقه در امتداد بصورت پنجه ای منشعب شده و با گلهای دلپذیر و متمایل بسمت زمین خود مجموعه ای زیبا را تشکیل میدهند .بهتر است در دوره استراحت، آن را در اتاقی که در آن درجه حرارت حدود ۱۰-۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید و در این دوره لازم است کمی سیراب شود.

در آغاز ماه سپتامبر آن را با کود مایع تغذیه نمایید ، زیرا پس از آن جوانه زدن های گل آغاز می شود .بهترین نور برای کاکتوس کریسمس نور غیر مستقیم است مانند بنفشه آفریقایی. تابش مستقیم نور خورشید در بلند مدت می تواند رشد گیاه را کم و برگ های آن را بسوزاند. اگر مراقبت از گیاه به درستی صورت گیرد، این گیاه می تواند ده ها سال زندگی کند.پس از گل دادن میتوان گیاه را به گلدان بزرگتری که محتوی خاک سبک باشد منتقل کرد.در پایان فصل گل، خوب است گیاه را با گلدان در نقطه سایه دار باغچه کاشته و کمتر به آن آب بدهید و تا شروع فصل سرما یعنی اواسط پائیز آنرا در این وضعیت نگه داشته میتوانید هفته ای یکبار نیز به آن کود مایع بدهید هرس منظم گیاه را تشویق به تولید شاخه جدید مینماید، و بهار بهترین زمان برای این کار است.

تعویض گلدان گیاه کاکتوس کریسمس هر ۲ تا ۳ سال یکبار توصیه میشود بستر آن باید نفوذ پذیر و سرشار از مواد معدنی باشد. در طول زمان گلدهی و کمی قبل از آن، خاک گلدان باید بطور منظم و با فاصله مرطوب شود، این گیاه به آبیاری هر دو یا سه روز یکبار با آب گرم در این زمان نیاز دارد. خاک هوموسی با (pH 5-6) با مخلوط ماسه برای این گیاه مناسب است.اگر جوانه های آن به اندازه حدود یک سانتی متر رسیده اند، آن را در یک نقطه گرمتر قرار داده و آبیاری آن را به آرامی افزایش دهیدازدیاد کاکتوس کریسمس از طریق تهیه قلمه ساقه در بهار یا اوایل تابستان امکان پذیر است.

راهنمای نگهداری:
خاک: خاک برگ مخلوط
دما: روزها ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد و شب‎ها ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتیگراد.
نور: نور متوسط و در زمستان در معرض نور مستقیم خورشید از سمت مشرق قرار گیرد.
آبیاری: تمام نواحی خاک را مرطوب نگه دارید و مرتب به گیاه آب بپاشید (اسپری کنید).
کود: زمانی که اولین شکوفه‎ها شکل گرفتند، هر ۲ هفته یکبار به گیاه یک کود غنی از پتاسیم بدهید.
نکته مهم: هر سال بعد از گل دادن، گلدان گیاه را عوض کنید. درباره عوض کردن گلدان کاکتوس اینجا بخوانید.

مراقبت از گیاه در مقابلی آفات و بیماری‎ها:
ریختن شکوفه‎ها در زمان مواجهه با تغییر ناگهانی دما و خشکی بیش از اندازه‌ی خاک صورت می‎گیرد.

مراقبت مستمر از گیاه:
در دوره شکوفه دادن، گیاه را در دمای ۱۰ درجه سانتیگراد نگهداری کنید. رطوبت خاک نباید زیاد باشد، از کود دادن زیاد خودداری نمایید. وقتی شکوفه‎ها جوانه زدند برای رشد بهتر آن‎ها مراحل بعدی را انجام دهید: گیاه را در دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد نگهداری کنید. بعد از جوانه زدن اولین شکوفه‎ها، به مدت ۴ تا ۶ هفته گیاه را ۱۰ ساعت در نور و ۱۴ ساعت در تاریکی نگهداری نمایید. پس از ظاهر شدن شکوفه‎ها، گیاه را در دمای بالاتری قرار دهید و مراقبت‎های معمولی را انجام دهید.

آموزش قلمه زدن و تکثیر کاکتوس کریسمس

شروع کار 

کاکتوس خود را بررسی میکنیم و تصمیم میگیریم در چه حد قصد داریم آن را هرس کنیم و قلمه بزنیم . دقت داشته باشید قلمه ما برای جدا کردن از گیاه مادر حتما باید ۳ پد و بیشتر داشته باشد . اگر یک یا دو پد را قلمه بزنیم درصد ریشه زایی آن کم می شود .

پد ها را به راحتی می توانیم با چرخش از گیاه مادر جدا کنیم . بسیار دقت کنید در هنگام جدا سازی پد زیری که روی گیاه مادر می ماند صدمه نبیند که بتواند دوباره پد های جدید و زیبا روی آن رشد کند .

1113 شرایط نگهداری و روش تکثیر کاکتوس کریسمس شرایط نگهداری و روش تکثیر کاکتوس کریسمس

حال که پد ها را جدا کردیم گیاه مادر را به محل نگهداری قبلی باز میگردانیم و پس از ۲۴ ساعت آبیاری میکنیم . قلمه های جدا شده را هم در جایی با نور کم و دمای حداکثر ۲۰ درجه به مدت ۲۴ ساعت نگه می داریم که جای زخم پینه ببندد . بار ها بدون پینه بستن من قلمه زدم و مشکلی واسه این کاکتوس پیش نیامده . ولی کار از محکم کاری عیب نمیکنه .

به اندازه تعداد قلمه ها گلدان با خاک مناسب آماده کنید . سایز گلدان مناسب قلمه ها باشد و حتما کف گلدان مقداری سنگ ریزه بریزید که آب براحتی از کف به گلدان نفوذ کند . در مورد خاک مناسب هم عرض کنم که خاک استفاده شده برای این کاکتوس باید رطوبت بیشتری در خود نگه دارد و توصیه میکنم حتما از کوکوپیت یا پیت ماس در خاک این کاکتوس استفاده بفرمایید .

بعد از پینه زدن محل زخم قلمه ها را همانطور که در عکس میبینید داخل خاک فرو میکنیم . حتما باید یک پد از کاکتوس به داخل خاک فرو رود . اینجوری ریشه های بیشتری تولید می شوند و گیاه در خاک محکم تر میشود . پس از اینکار گلدان ها را داخل ظرف آب میگذاریم و تا ۲ هفته به همین صورت آب داخل ظرف باشد که ریشه ها در حداکثر رطوبت خوب رشد کنند .محل نگهداری در این مدت نباید زیاد گرم یا سرد شود و حتما از نور زیاد و مستقیم خورشید بپرهیزید . پس از ۲ هفته که مطمئن شدید ریشه ها رشد کردند گلدان ها را از آب خارج کرده و تا یک هفته هر روز آبیاری کنید و در هفته دوم یک روز در میان و در هفته سوم آبیاری را همانند گیاه مادری انجام دهید .

گیاهان جدید شما همراه با کریسمس سال آینده همراه با مادر خود به گل مینشینند .

منبع:ویکی کاکتوس

گردآوری در:سحربانو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *