“باقلوا”ی فوق العاده خوشمزه و بی نظیر + طرز تهیه آسان

طرز تهیه باقلوای شیرین و خوشمزه

مواد اولیه برای درست کردن باقلوا

مواد شربت

  • شکر    100 گرم معادل نصف لیوان 
  • گلاب  2 قاشق غذا خوری
  • آب لیمو    نصف قاشق چایخوری

مواد باقلوا

  • شیر   5 قاشق غذا خوری
  •  گلاب 2 قاشق غذاخوری 
  • آرد 1 لیوان معادل  140 گرم
  • زرده تخم مرغ  1 عدد
  • وانیل  1/4 قاشق چایخوری
  • بیکینگ پودر   1/4 قاشق چایخوری

مواد داخل باقلوا

  • پودر قند  150 گرم معادل 1 لیوان پر
  • مغز بادام   1 لیوان
  • مغز پسته   1 لیوان کاملا سرخالی
نحوه آماده سازی باقلوا

کامل ترین دستور آماده سازی باقلوا

آموزش کامل درست کردن باقلوا

برای درست کردن باقلوا ابتدا باید شربت آن را درست کنیم . نصف لیوان آب را به همراه شکر و گلاب و آبلیمو در ظرفی کوچکی میریزیم و روی حرارت گاز قرار میدهیم تا به مدت 5 دقیقه بجوشد.آبلیمو را به این دلیل اضافه میکنیم تا شکرک نزند و گلاب هم باعث عطر مطبوع شربت میشود.

و در دمای محیط خنگ شود. در  طی جوشیدن شربت روغن جامد را در ظرف دیگری روی بخار شربت قرار میدهیم تا آب شود.

سپس خمیر باقلوا را درست میکنیم . در روغن جامد سرد شده شیر را به همراه گلاب ،زرده تخم مرغ ، وانیل و بیکینگ پودر میریزیم و هم میزنیم.بعد از مخلوط شدن این مواد باهم 2/3 لیوان آرد را نیز به مخلوط اضافه میکنیم  بعد از سفت شدن مواد خمیر را با دست ورز میدهیم اگر خمیر باقلوا به دست چسبید باید بازهم آرد  به آن اضافه کنیم تا زمانی که خمیر از حالت چسبندگی در بیاید و کاملا نرم و لطیف شود.

خمیر آماده شده را در یک پلاستیک قرار میدهیم و اجازه میدهیم در دمای محیط نیم ساعت استراحت کند.

روش تهیه باقلوا

طرز تهیه باقلوای خوشمزه

بعد از این مرحله به سراغ مواد وسط باقلوا می رویم .ابتدا باید توسط آسیاب برقی و پودرقند در چند مرحله مغز بادام و مغز پسته را پودر کنیم .طوری که به روغن نیفتد و حالت خمیری پیدا نکند. اول مغز بادام را جدا آسیاب میکنیم به صورت پالسی یعنی مدام دکمه روشن و خاموش دستگاه را فشار میدهیمتا بادام ها به روغن نیفتند و بهم نچسبند.تمام بادام ها که خرد شد در داخل یک صافی عبور میدهیم تا دانه های درشتی که باقی مونده را دوباره داخل دستگاه آسیاب بریزیم و خرد کنیم.در این مرحله برای اینکه بادام ها به روغن نیفتد با 3 قاشق غذاخوری پودر قند مخلوط میکنیم و دوباره به صورت پالسی بادام ها را خرد میکنیم.

وبعد از صافی رد میکنیم و مجدد بقیه بادام های خرد شده را به همراه 3 قاشق غذا خوری پودر قند دوباره آسیاب میکنیم و از صافی رد میکنیم و در مرحله چهارم بازهم با 1 قاشق غذا خوری پودر قند بادام ها را برای آخرین بار به همان شکل آسیاب میکنیم.تقریبا نصف لیوان پودر قند را نگه میداریم تا مغز پسته را با آن آسیاب کنیم.نهایتا 200 گرم پودر بادام شیرین شده را به همراه پودر قند که خیلی هم نرم و لطیف شده را در 4مرحله آسیاب بدست می آوریم . با همین روش در 3 مرحله پودر پسته را با 1/3 لیوان پودر قند آسیباب میکنیم و 150 گرم پودر پسته شیرین را بدست می آوریم.و ته مونده پسته آسیاب شده را برای تزیین باقلوا استفاده میکنیم.

برای تهیه این مقدار خمیر باقلوا به یک قالب مربعی شکل به ابعاد 20 در 20  احتیاج داریم .

خمیر را به دو قسمت تقسیم میکنیم و یک قسمت آن را بر روی سطحی که روی آن را با آرد پوشاندیم با وردنه باز می کنیم.خمیر را خیلی نازک به ضخامت1 تا 2 میلی متر مثل نون لواش باز میکنیم.و بعد با اندازه قالب خمیر را برش میزنیم و کف قالب را با روغن جامد چرب میکنیم و بعد خمیر را داخل آن پهن میکنیم.و کاملا کنارهای قالب را با خمیر می بندیم و اگر خمیر اضافه بود با چاقو یا کارتر میبریم. با یک اسپره روی خمیر را خیس میکنیم تا خمیر مرطوب شود.بعد کل پودر بادام را روی خمیر میریزیم و با دست روی آن را صاف میکنیم و کمی پودر هل را روی بادام ها میپوشیم. بعد پودر پسته را روی آنهامیریزیم و با دست یهنش میکنیم و با یک گوشت کوب ملایم رویش را فشار میدهیم تا مواد با هم فشرده شوند البته لازم نیست خیلی فشار دهیم.

 آموزش درست کردن باقلوا

چجوری باقلوا درست کنیم ؟

در انتها نصف خمیر را که داشتیم پهن می کنیم و به همان اندازه و به همان قطردر می آوریم و بر روی پودر پسته که کمی رویش را با اسپره مرطوب کردیم پهن میکنیم و کنارهای خمیر را جفت میکنیم و اگر اضافه ای داشته باشد جدا میکنیم.سپس روی سطح خمیر رابا کاغذ روغنی می پوشانیم و با گوشت کوب روی سطح آن را فشار میدهیم تا لایه های زیرین به خمیر بچسبند.بعد کاغذ روغنی را به آرامی بر میداریم.خمیر آماده پخت است . فقط باید قبل از پخت روی باقلوا را با یک چاقوی تیز برش بزنیم تا بعد از یخت شهد داخل باقلوا نفوذ کنه .

البته لازم نیست برش به انتهای خمیر برسه تا قسمت وسط هم کافیه.باقلوا را درفری که با دمای 180 درجه گرم شده  به مدت 20 تا 25 دقیقه بپزد یعنی زمانی که کنارها تغییر رنگ داد. بلافاصله باید روی باقلوا یی که گرم است به اندازه نصف لیوان شهد درست شده را به صورت قاشق قاشق بر روی باقلوا بریزید و سپس روی باقلوا را با یک ظرف مناسب می پوشانیم طوری که هوا نگیرد و به مدت 2 ساعت صبر میکنیم تا باقلو به اصطلاح دم بکشد. بعد از این زمان روی باقلوا را برمیداریم و پودر پسته را روی آن برای تزیین میریزم. البته باقلوا هنوز آماده خوردن نیست و باید به مدت 24 الی 48 ساعت صبر کنیم تا شربت خشک شود و باقلوا قابل برش باشد.بعد از این زمان میتوانید باقلوا را برش دهید. به این شکل که برش های قبلی را عمیق تر میکنیم و بعد به صورت لوزی میبریم. ودر ظرف مناسب میچینیم .

نکات تکمیلی در مورد باقلوا

باقلوا جزو کیک و شیرینی – شیرینی خشک میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 4 ساعت و و 20دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 20دقیقه میباشد .
باقلوا را می توانید در وعده میان وعده – دسر – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 8 نفر مناسب میباشد .

منبع : نمناک

گرد آوری در: سحر بانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *