هنگام کار، موزیک گوش کنیم یا نه؟

گوش دادن به موزیک هنگام کار

اکثر ما عادت داریم هنگام کار، موزیک گوش کنیم و با یک موسیقی ملایم احساس آرامش و تمرکز بهتری می کنیم ولی آیا واقعا کار کردن همراه موسیقی تاثیر مثبتی دارد یا این تنها تصور ماست؟ برای پاسخ مثال ساده ای میزنیم؛ یکی از شغل هایی که به تمرکز بالا نیاز دارد، مهندسی است و ما سه مدل مهندس داریم که شامل :

  • مهندسان دسته اول که هنگام کار کردن نیاز به سکوت دارند.
  • دسته دوم افرادی که می توانند با موسیقی زمینه، به انجام هر کاری بپردازند.
  • دسته سوم که هدفون داخل گوش شان قرار می دهند و موسیقی مورد علاقه خود را پلی می کنند و کار می کنند. 

شواهد علمی نشان می دهد مهندسان برنامه ریز که هنگام کار کردن و کدگذاری به موسیقی گوش می دهند معمولاً تمرکز بیشتری روی کارشان دارند. مطالعات دیگری هم نشان می دهد افرادی که با گوش دادن به موسیقی کار می کنند، معمولاً روحیه بهتر، در نتیجه بهره وری بیشتر با کمترین اشتباهات را دارند.

گوش دادن موسیقی

در نتیجه گوش دادن به موسیقی هنگام کار بسیار مفید خواهد بود به همین دلیل علم هم رابطه بین موسیقی و بهره وری را یک رابطه ارزشمند تلقی می کند. فقط کافی است که شما پلی لیست مورد علاقه خود را داخل گوشی تان داشته باشید. 

انتخاب نوع موسیقی مهم است 

مطالعه دیگری نشان می دهد که همه موسیقی ها اثر یکسانی برای افزایش بهره وری ندارند. به طور مثال بعضی از موسیقی ها متن هایی دارند که بسیار تند خوانده می شوند و باعث می شوند که به جای افزایش بهره وری، سطح تمرکز کاسته شود و گوش دادن به آن ها در حین کار موثر نخواهد بود. 

یک مطالعه جالب دیگر در این زمینه نشان می دهد که افراد درونگرا معمولاً دوست ندارند به موسیقی گوش دهند و می خواهند در سکوت کار کنند. افراد برونگرا معمولاً در آزمایشات با گوش دادن موسیقی عملکرد بهتری از خودشان نشان می دهند پس به شخصیت شما هم بستگی دارد.البته در کل شما باید شرایط ، شخصیت و نوع کار و دیگر عوامل را هم در نظر بگیرید.

نکات انتخاب موسیقی حین انجام کار 

اگر مایلید هنگام کار، موزیک گوش کنید به نکات عنوان شده در ادامه این بخش از سحر بانو توجه کنید.

موسیقی را انتخاب کنید که حواستان را پرت نکند 

موسیقی می تواند بهره وری را افزایش دهد اما باید مراقب باشید که خودش عامل حواس پرتی نباشد. همان طور که گفتیم موسیقی های تند مثل موسیقی های رپ عوامل حواس پرتی هستند. 

پرت شدن حواس

 بین تایم استراحت به موسیقی گوش دهید 

اگر نیاز به تمرکز دارید، موسیقی مناسب شماست . گوش دادن به موسیقی های آرام در تایم استراحت بین کار باعث می شود تا تمرکز بر روی پروژه کاری خود داشته باشید و سطح بهره وری تان افزایش پیدا کند. 

مراقب حجم و ولوم باشید 

شواهد علمی در این زمینه به میزان صدای موسیقی هم توجه زیادی دارد که در کار اثرگذار است. بیشتر باید سعی کنید که موسیقی پس زمینه کارتان شود و صدای آن را خیلی بلند نکنید. 

بهتر است موسیقی بی کلام بشنوید 

متن داخل موسیقی می تواند عاملی برای حواس پرتی باشد. پس موسیقی ای را انتخاب کنید که تا جای ممکن در آن کلامی گفته نشود و بی کلام باشد. 

موزیک هنگام کار

موسیقی با زبان غیر قابل فهم بهتر است 

موسیقی را انتخاب کنید که نوع زبانش را نشناسید. موسیقی های زبان خارجی گزینه بهتری هستند، زیرا حرف های آن حواس تان را پرت نمی کند. 

موسیقی خیلی آشنا 

از طرفی می توانید موسیقی را به زبان خود انتخاب کنید که برایتان آشنا باشد. به کلمات ، وزن ها و ضربات موسیقی آن آشنایی داشته باشید و مغزتان بداند چه چیزی در انتظارش است و کمتر دچار حواس پرتی شود . 

البته زمانی که می خواهید بین استراحت خود به موسیقی گوش دهید، هر چه را که دوست دارید پلی کنید و لذت ببرید و به این قوانین کاری نداشته باشید.

فواید گوش دادن به موزیک حین کار

اگر موزیکی که حین کار گوش می دهید، یک موزیک مناسب باشد فوایدی خواهد داشت که در ادامه این بخش از نمناک به آنها خواهیم پرداخت. 

موسیقی باعث بهبود روحیه می شود 

یکی از بهترین راه هایی که موسیقی می تواند به افزایش بهره وری کمک کند، این است که حال و روحیه شما را بهبود می بخشد. مطالعات در این زمینه نشان می دهد که موسیقی با استرس و اضطراب مبارزه می کند و مانند یک ضد استرس عمل خواهد کرد.

کار کردن با موسیقی

در این مطالعه افرادی بعد از جراحی مورد آزمایش قرار گرفتند که به عده ای از آنها دارو دادند و عده ای دیگر هم به موسیقی گوش دادند و  در نهایت متوجه شدند کسانی که به موسیقی گوش کرده بودند، سطح کمتری از هورمون کورتیزول که همان هورمون استرس است، در بدنشان وجود داشت.

شاید فواید موسیقی رابطه مستقیمی با بهره وری نداشته باشد اما قطعاً زمانی که شما استرس کمتری داشته باشید، کارتان بهتر انجام می شود و بهره وری تان ناخودآگاه افزایش پیدا خواهد کرد. 

موسیقی انجام کارهای تکراری را قابل تحمل می کند

مطالعه دیگری در این زمینه نشان می دهد جراحان و متخصصانی که باید در آزمایشگاه به انجام کار های تکراری می پرداختند، عملکرد بهتری بعد از گوش دادن به موسیقی داشتند. گوش دادن به موسیقی باعث شد که بهره وری آنها بهبود پیدا کند و بتوانند کارهای غیر قابل تحمل را بهتر به انجام برسانند و لذت بیشتری از کارشان ببرند و تمرکز آن ها حین انجام کار افزایش پیدا کند.

موسیقی بین انجام کار، بهره وری را افزایش می دهد

به نظرتان اگر بین تایم کاری یعنی در زمان استراحت به موسیقی گوش دهید، چه اتفاقی می افتد؟ تحقیقات در این زمینه نشان می دهد دانش آموزانی که بین کارهای شان موسیقی گوش می دهند، معمولاً تمرکزشان طولانی تر می شود و از لحاظ آکادمیک و تحصیلی بهتر عمل می کنند.

منبع : نمناک

گرد آوری در : سحر بانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *