اهمیت و اصول مهم نورپردازی دفتر کار خانگی

اصول و نکات مهم نورپردازی دفتر کار خانگی

به طور کلی روش کار تجارت ها و شرکت های مختلف از همه لحاظ با یکدیگر متفاوت است و بسیاری از افراد نیز این روزها محل کار خود را وارد خانه کرده اند که البته کار کردن در خانه هم برای کارمند و هم رئیس فوایدی خواهد داشت اما گاهی اوقات این که بخواهیم یک مکان جداگانه را به کار اختصاص دهیم که از محیط خانه جدا باشد، این کار را سخت می کند.

همه خانه ها معمولاً یک اتاق جداگانه برای محل کار دارند و در واقع سعی دارند که آن اتاق خاص را با انجام راهکارهایی شبیه به محل کار کنند و بین آن با قسمت های دیگر خانه تفاوت هایی را ایجاد کنند اما یک نکته جالب:تغییر نورپردازی یک راه کلیدی برای زیباتر کردن اتاق کار است و دیگر احساس نمی کنید که این اتاق کار در خانه قرار گرفته است.

دفتر کار خانگی

اهمیت نورپردازی اتاق کار خانگی

  • نورپردازی مناسب اتاق کار سبب بازدهی بیشتر می شودو به افزایش بهره وری شما کمک می کند.
  • نورپردازی مناسب اتاق کار سبب کاهش انرژی و خستگی سریع ذهنی فرد می شود.
  • نورپردازی مناسب اتاق کار از سردرد و چشم درد جلوگیری می کند.
  • نورپردازی مناسب اتاق کار مانع از اختلال در کارایی ساعات فعالیت شما می شود.
  • نورپردازی مناسب اتاق کار از بروز کسالت های روحی جلوگیری می کند.
نورپردازی دفتر کار

چراغهای سقفی یا لامپ آویز مناسب اتاق کار نیست

بسیاری از اتاقهای کار در منازل دارای چراغهای سقفی یا لامپ آویز سقفی با فاصله ای زیاد از میز کار هستند، که این نور و روشنایی برای کار کافی و مناسب نیست و برای فعالیت و کاربری مورد نظر اتاق طراحی نشده است بنابراین افزودن منابع روشنایی دیگر اهمیت دارد.

نوری که از بالا تابیده شود به علت برخورد و بازتاب از سطح میزی که نزدیک شما قرار دارد، آسیب زیادی به بینایی وارد می کند. همچنین تابش نور از سمت بالا به پایین می تواند سایه هایی از بدن شما را بر روی سطح کارتان ایجاد نماید.

چراغهای سقفی

دمای رنگ

اتاق کار باید چه شکلی باشد و چرا باید متفاوت از قسمت های دیگر منزل باشد؟ اتاق کار باید به گونه ای باشد که شما بتوانید در آن احساس تمرکز و خلاقیت بیشتری داشته باشید و احساس ریلکسی و آرامش بیشتری کنید. به همین دلیل یکی از بهترین راه ها ایجاد یک محیط برای محل کار تغییر رنگ نورهاست.

چنانچه در دنیای مد سحر بانو می خوانید بسیاری از مطالعات نشان می دهد که نورپردازی با دمای بالاتر رنگ، تقریبا نزدیک به 3500 k مستقیماً سطح خلاقیت و یادگیری ما را افزایش می دهد و باعث می شود که راحت تر بتوانیم اطلاعات را به دست بیاوریم و روی وظایف خود تمرکز کنیم.

هر چقدر که دمای رنگ بالاتر باشد، تمرکز ما افزایش پیدا می کند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که از لامپ های 5000 k یا بالاتر برای اتاق کار تان استفاده کنید.

نور اتاق کار

تجهیزات محسوس

همچنین ممکن است دلتان بخواهد انواع خاصی از تجهیزات نورپردازی را در محل کار استفاده کنید؛ مخصوصا آن هایی که برای اهداف خاصی نورپردازی می کنند.

در حالی که همیشه می خواهید سه لایه طراحی نورپردازی داشته باشید، باید به این نکته توجه کنید نورپردازی که دقیقاً مربوط به نوع کار شماست بسیار مهم تر از نور پردازی های دیگر است که در حقیقت مربوط به لامپ می شود که بالا سر میز شما قرار گرفته و باعث می شود که هنگام خواندن چیزی، نور بیشتری به فضای کاری شما برسد.

نور دیگر هم وجود دارد که باعث تخصصی تر نشان دادن فضا کاری شما می شود که برای آن می توانید از نور نوار ال ای دی برای نور پشت صفحه کامپیوتر استفاده کنید و فضای کار را کمی هنری تر کنید.

به یاد داشته باشید باید تجهیزاتی را نصب کنید که همیشه در جریان با خانه شما باشند. از تجهیزاتی که حواس شما را پرت می کنند مانند لامپ های رنگی خودداری کنید.

چیدمان دفتر کار خانگی

نورپردازی تاکیدی و تزئینی

یک دفتر کار خانگی به دلیل مساحت کوچک و محدود می تواند به سرعت برای شما خسته کننده شود. با اضافه کردن نورهای تزئینی و تأکیدی می توان جلوه بهتری از اتاق کار را به نمایش گذاشت.نورپردازی تأکیدی می تواند در قالب چراغهای دیواری با نور ملایم و نرم اما جذاب، باعث جلب توجه بر روی اشیاء یا تابلوها یا عناصر دیگر در اتاق شود که ما خواسته ایم بر آنها تأکید شود.

استفاده از چراغهای مطالعه با نور نرم

بهترین گزینه برای ایجاد نور مناسب اتاق کار استفاده از چراغهای مطالعه یا آباژورها با نور نرم و بدون ایجاد حرارت زیاد است. استفاده از نورهای موضعی برای روشن کردن فضای دفتر کار از ایجاد روشنایی غیرضروری روی سقف و دیوارها جلوگیری میکند.

یک آباژور رومیزی قابل تنظیم می تواند دقیقا در جایی که شما به آن نیاز دارید، روشنایی ایجاد کند. نور این چراغ ها باید به سطح زیر دست شما بتابد و شدت آن نیز باید به اندازه ای باشد که با بازتاب از سطح میز، چشم شما را اذیت نکند. برای هر یک از فضاهای اتاق کارتان مانند میز کامپیوتر یا تلفن و فکس، یا بوردها و نمودارهای روی دیوار، یا فایل ها و کتابخانه و… یک منبع روشنایی در نظر بگیرید.

چراغهای مطالعه

ارزیابی تجهیزات منزل

محل صحیح نوری که مربوط به نوع کار ماست، بسیار مهم است زیرا سایه ها و تشعشاتی که باعث حواس پرتی می شود را به حداقل می رساند که اگر بیش از حد زیاد و مستقیم باشد چشمان مان را خسته می کند.

مثلاً قرار دادن یک لامپ با نور زیاد در پشت سر باعث می شود که سایه زیادی روی صفحه کامپیوتر بیفتد. این نور را باید کنار دستتان و در جهت مخالف دستی که برای نوشتن استفاده می کنید قرار دهید.

اگر نور هم جهت با دستی باشد که با آن روی کاغذ می نویسید، باعث ایجاد سایه خواهد شد. اگر شما با دست راست خود می نویسید، در صورتیکه چراغ و نور نیز در سمت راست شما باشد، دست و بازوی شما ردی سطح کار شما سایه ایجاد خواهد کرد.

روشن بودن لامپ های بسیار کوچک و کم نور و استفاده از پنجره باعث می شود که سطح نور در طول روز برای کار مناسب باشد.

اصول نورپردازی

از نور طبیعی غافل نشوید.

نور طبیعی علاوه بر روشنایی موجب گرمای محیط کاری شما شده و معمولاً سایه و نقاط تاریک کمتری در فضای اتاق ایجاد می کند. برای استفاده بهتر از نور طبیعی چینش وسایل خود را تغییر دهید. میز کار خود را به سمت شمال یا جنوب قرار دهید تا نور خورشید سایه ایجاد نکند.

نور طبیعی بهتر است در جلو یا کنار سطح کار یا مانیتور قرار گیرد، تا دربرابر تابش خیره کننده قرار نگیرید و دچار حواس پرتی ناشی از نمای بیرون پنجره نشوید. از یک پرده مناسب برای تنظیم روشنایی و یا گرمای حاصل از نور خورشید استفاده کنید.

نور طبیعی در اتاق

نکات کلی

  • اگر برایتان مقدور است میزتان را کنار پنجره قرار دهید.
  • از نورهای مصنوعی با دمای رنگ بالا مثلاً بالای 5000 k استفاده کنید.
  • همیشه نوری که روی پروژه های کاغذی شما تابان می شود، مخصوصاً میز روی میز تحریر را اولویت قرار دهید.
  • از لامپ هایی که حواس شما را پرت می کند استفاده نکنید.
  • از لامپ ها و نور هایی که تشعشعات زیاد دارند و به چشم شما آسیب وارد می کنند ، استفاده نکنید.

منبع : نمناک

گرد آوری در : سحر بانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *