راهنمای تغذیه ای برای ناخنهای سالم / جالب ترین نکات

به اعتقاد بسیاری از مردم ناخن‌های سالم نشانه سلامت كلی بدن هستند، بنابراین  اگر موادغذایی سالم می‌خورید، بهداشت را رعایت می‌كنید و ناخن‌های سالمی دارید، می‌توانید به سادگی كیفیت ظاهری و سلامت ناخن‌های خود را ارتقا دهید.

اگر روی ناخن‌هایتان برآمدگی، فرورفتگی یا رنگ غیرطبیعی است، تركیبات بیشتری از ویتامین‌های ضروری و مكمل‌ها را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید. این را بدانید كه شكل ناخن‌های شما می‌تواند نشانگر میزان سلامت شما باشد.

داشتن ناخن‌های سالم برای بسیاری از افراد حایزاهمیت است و استفاده از ویتامین‌های مناسب می‌تواند برای تقویت رشد ناخن‌ها مفید باشد.
با این حال، امكان دارد ناخن‌های مشكل‌دار نشانه‌ای از شرایط سلامت بوده و ویتامین‌ها نباید جانشینی برای درمان‌های پزشكی باشند. حتما با پزشك خود در مورد هرگونه خطرات پنهانی احتمالی در پس مشكلات ناخن‌های خودتان مشورت و گفت‌وگو كنید.

مو، ناخن و پوست سالم با نوع تغذیه مرتبط هستند. دقیقاً درست می‌گویند كه «شما همان چیزی هستید كه می‌خورید.» شما می‌توانید برای سلامت بیشتر ناخن‌ها، از یك رژیم غذایی متعادل پیروی كنید؛ پیروی از یك رژیم غذایی متعادل یعنی توجه كافی به استفاده از همه گروه‌های غذایی كه عبارتند از غلات، میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین، لبنیات و چربی.

اگر هم اکنون از یك رژیم غذایی متعادل استفاده می‌كنید، اما ناخن‌هایتان مشكل دارد ممكن است سلامت ناخن‌هایتان تحت تاثیر شرایط دیگری همچون آسیب به عملكرد كبد، مشكلات تیرویید یا كمبود آهن قرار گیرد.

ویتامین H


ویتامین H یا بیوتین در گروه ویتامین

B-COMPLEX  قرار دارد و در واقع جزو خانواده ویتامین‌های B است و كمك می‌كند تا برای تامین انرژی كربوهیدرات مواد غذایی را به گلوكز تبدیل كنید. بیوتین ویتامین محلول در آب است یعنی شما نمی‌توانید آن را در بدن ذخیره كنید. این ویتامین كراتین تولید می‌كند كه برای رشد ناخن‌ها لازم است. طبق یك بررسی انجام‌شده در دانشگاه مركز پزشكی مریلند، بیوتین دارای تركیباتی است كه شما آن را در محصولات آرایشی مخصوص ناخن و پوست خواهید یافت و برای استحكام مو و ناخن نیز توصیه شده است. در ضمن در بررسی‌های انجام‌شده در سال 2004 در دانشكده امراض پوستی در دانشگاه كلمبیا در نیویورك، هنگام استفاده از این نوع درمان جهت شكنندگی ناخن‌ها، برخی بیماران واكنش مثبتی نشان داده‌اند.

ویتامین A

ویتامین A برای سلامت دندان‌ها، قشر مخاطی و پوست ضروری است. باید بدانیم كه تصوهای کهنه كه خوردن مواد غذایی با این ویتامین می‌تواند قدرت چشم را زیاد كند درست نیست اما این ویتامین چون در شبكیه چشم رنگدانه تولید می‌كند، بینایی را تقویت می‌كند. كمبود این ویتامین، به علت ایجاد مشكلاتی در پردازش پروتیین كه رشد ناخن‌ها را هم كند می‌كند، ممكن است سبب خشكی و شكنندگی ناخن‌ها یا بروز ناخنك شود. خوردن سبزیجات سبزرنگ، یا میوه‌های زرد و نارنجی روشی طبیعی برای دریافت ویتامین A است.

كلسیم
كلسیم هم برای سلامت و رشد ناخن لازم است. زمانی كه یك مكمل كلسیم را انتخاب می‌كنید، حتما مكملی را كه حاوی منیزیم و ماده معدنی بورون است انتخاب كنید. ایجاد نقاط سفید روی ناخن تصوری غلط در مورد كمبود كلسیم را به وجود آورده است كه در واقع این مشكل از كمبود زینك و آهن ایجاد می‌شود. اگر ناخن‌های سست، شكننده و خشكی دارید، اضافه كردن مقدار بیشتری كلسیم می‌تواند در رشد ناخن‌ها موثر باشد. شیوه مربوط به رژیم غذایی برای افزودن كلسیم، استفاده از محصولات لبنی است كه دارای میزان بالای كلسیم در خود هستند.
ویتامین C
این ویتامین را همه به عنوان ویتامینی برای بالا بردن سطح ایمنی بدن و مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شناسند اما ویتامینC  برای افزایش سلامت عمومی و استحكام بخشی به ناخن‌های سست و بدشكل هم موثر است. كمبود ویتامین C ممكن است باعث نازك شدن و شكنندگی ناخن‌ها و منجر به ناخنك ‌شود. همان طور كه حتما می‌دانید مركبات از غنی‌ترین منابع ویتامین C هستند. خوردن سبزیجات تازه و فلفل قرمز نیز توصیه می‌شود.

روی

روی یا همان زینك از مواد معدنی‌ای است كه در درمان ریزش مو و سستی ناخن‌ها موثر است. زینك به ترمیم بافت‌ها، التیام زخم‌ها و تولید هورمون‌ها كمك می‌كند. بر اساس پژوهشی در سال 1999، دكتر هلكو مگنوسن و گروهش در مركز درمانی سلامت پوست و مو در وست ایلند تاثیرات مثبتی را در درمان علایم سندروم زردی ناخن با مصرف خوراكی‌های حاوی روی گزارش داده‌اند. شما هم می‌توانید با مصرف لوبیا قرمز، مرغ، برنج و پنیر زینك بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

منبع:.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *