چطور کیک شکلاتی خوشمزه در خانه درست کنیم

چطور کیک شکلاتی خوشمزه در خانه درست کنیم

چطور کیک شکلاتی خوشمزه در خانه درست کنیم

«کیک شکلاتی» از جمله محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین کیک‌ها در سرتاسر دنیاست. درست است که طبخ کیک در دنیا قدمتی به اندازه طبخ نان دارد اما بعد از این همه سال هنوز هم برای درست کردن یک کیک شکلاتی خوشمزه و حرفه‌ای لازم است حتما فوت و فن کیک‌پزی را بلد باشید. ما به شما می‌گوییم چطور یک کیک شکلاتی خوشمزه را در خانه درست کنید.

مواد لازم برای کیک شکلاتی

 

 

شیر: یک لیوان

آرد: دو و نیم لیوان

روغن: یک لیوان

پودر کاکائو: نصف لیوان

تخم‌مرغ: ۵ عدد

بکینگ‌پودر: ۲ قاشق غذاخوری

نمک به میزان خیلی کم ( یک هشتم قاشق چایخوری)

 

مواد لازم برای کرم کیک شکلاتی

 

 

پودر شکر: یک لیوان

خامه: دو لیوان

کره آب شده: ۱ لیوان

پودر کاکائو: ½ لیوان

 

طرز تهیه کرم کیک شکلاتی

 

ابتدا کرم کیک شکلاتی را درست کنید. برای این کار ابتدا کره آب شده را با شکرمخلوط کنید و سپس کره آب شده و پودر کاکائو را به این ترکیب اضافه و خوب مخلوط کنید. می‌توانید از هم‌زن برقی یا دستی برای درست کردن کرم کیک استفاده کنید. برای درست کردن این کرم می‌توانید به جای خامه از شیر استفاده کنید. در این صورت دو لیوان شیر را با همین مقدار شکر و پودر کاکائو مخلوط کنید. شیر را آرام آرام اضافه کنید تا کرم شکلاتی گوله نشود. حالا ۵۰ گرم شکلات تخت را به روش بن‌ماری گرم کنید و با مواد فوق مخلوط کنید.

 

طرز تهیه کیک شکلاتی

 

 

۲۰ دقیقه قبل از گذاشتن کیک در فر، فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم و روشن کنید تا گرم شود.

برای درست کردن مایه کیک، ابتدا حتما آرد، پودر کاکائو و نمک را الک کنید تا ناخالصی‌های آن‌ها گرفته شده و یکدست شوند. ابتدا مواد خشک یعنی شکر، آرد، پودر کاکائو و نمک را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و با هم مخلوط کنید. در مرحله بعد وسط مواد خشک را کمی گود کنید و شیر و روغن را کم کم اضافه کنید. حالا تخم‌مرغ‌ها را با هم‌زن برقی خوب بزنید و سپس نوک قاشق چایخوری وانیل خالص تازه، شکر و کره را اضافه کنید و با همزن برقی دو دور به آرامی هم بزنید. مایه کیک شکلاتی آماده است.

یک سینی یا ظرف نچسب را با کاغذ روغنی بپوشانید و آن را کمی با روغن یا کره چرب کنید و کمی آرد روی آن بپاشید. مایه کیک را داخل ظرف بریزید و در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. یادتان باشد قبل از گذاشتن قالب در فر، قالب کیک را ۳ تا ۴ بار به پیشخوان یا کانتر کابینت به‌آرامی بکوبید تا مایه کیک به‌طور یکنواخت‌تر در قالب پخش شود و روی آن صاف‌تر باشد.

 

کیک شکلاتی

 

در ۲۰ دقیقه ابتدایی پخت کیک به هیچ‌وجه در فر را برای چک کردن کیک باز نکنید. بعد از این‌که بوی شکلات به مشام‌تان خورد، کیک شما آماده است. کیک شکلاتی نباید زیاد در فر بماند و خشک شود. برای این‌که مطمئن شوید کیک‌تان زیادی خشک نمی‌شود بعد از ۲۰ دقیقه قالب کیک را از فر بیرون بیاورید و آن را وارسی کنید. نوک چنگال را در کیک فرو کنید، اگر مواد کیک به نوک چنگال چسبید کیک باید کمی بیشتر بپزد، اما اگر نچسبید کیک شما حاضر است. کیک شکلاتی هر چه نرم‌تر و به اصطلاح خیس‌تر باشد طعم لذیذتری دارد.

بعد از این‌که کیک را از فر بیرون آوردید، کمی صبر کنید تا خنک شود، سپس از قالب خارج کنید و  از وسط به دو لایه تقسیم کنید. یک لایه را زیر بگذارید و روی آن مقداری کرم شکلاتی بریزید. حالا لایه دوم را روی لایه اول بگذارید و تمام کرم شکلاتی را روی همه سطح کیک بریزید. کیک شکلاتی شما آماده است و می‌توانید آن را با مواد مختلف از جمله انواع آجیل و مغزها یا میوه‌های مناسب فصل تزیین و میل کنید. اگر هم طعم نسکافه را می‌پسندید روی کیک پودر نسکافه بریزید.

 

 

 

نکات مهم برای تهیه کیک شکلاتی

 

 

 

۱٫در هنگام هم زدن تخم‌مرغ‌ها به اندازه نوک قاشق وانیل تازه یا پودر شده به آن اضافه کنید.

۲٫اگر قبل از این‌که کیک خنک شود آن را از قالب جدا کنید، کیک خرد می‌شود.

۳٫مواد مورد نیاز برای کیک را به دمای اتاق برسانید. به این ترتیب که قبل از درست کردن مایه کیک، کره، تخم‌مرغ، شیر و خامه را در دمای اتاق قرار دهید. برای این‌که کره زودتر به دمای اتاق برسد آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید تا سریع‌تر در دمای اتاق آب شود.

۴٫ برای این‌که یک کیک پف و خوش ‌ظاهر داشته باشید باید زمان همزدن کره و شکر را کمی بیشتر از قبل در نظر بگیرید. همزدن را تا زمانی ادامه دهید که مخلوط پُف کند و رنگ‌ آن زرد مات شود که این کار حداقل ۵ دقیقه طول می‌کشد.

۵٫اگر بتوانید از عصاره وانیل خالص استفاده کنید طعم و عطر کیک شکلاتی شما چندین برابر می‌شود. مراقب باشید بیشتر از نوک قاشق عصاره وانیل استفاده نکنید.

۶٫در اندازه کردن آرد کیک دقت کنید. اگر مقدار آرد بیشتر از میزان گفته شده در دستور باشد سطح کیک شما، هر نوع کیکی که باشد، ترک می‌خورد و اتفاقا این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و سوالات حین پختن کیک برای خانم‌هایی است که خودشان در منزل می‌خواهند کیک درست کنند.

۷٫همیشه گفته می‌شود برای این‌که کیک به قالب نچسبد کمی آرد روی قالب بپاشد. اما می‌توانید برای طعم بهتر به جای آرد از پودر کاکائو استفاده کنید. پودر کاکائو را الک کنید و کف قالب بپاشید به این ترتیب کیک شما طعم شکلاتی‌تری هم به خودش می‌گیرد.‌

۸٫برای تهیه کیک شکلاتی می‌توانید به جای شیر از ماست یا حتی خامه ترش استفاده کنید. به این ترتیب طعم و بافت کیک جدیدتر و متفاوت‌تری را تجربه می‌کنید.

۹٫به یاد داشته باشید که اگر بکینگ‌پودر و آرد شما تازه نباشد، سفیده تخم‌مرغ را کم یا زیاده از حد هم بزنید و فر به اندازه کافی گرم نشده باشد کیک شما پف نمی‌کند.

۱۰٫پودرهای آماده کیک شکلاتی از برندهای معتبر را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با تخفیف‌های عالی تهیه کنید و به راحتی و در کمترین زمان ممکن یک کیک شکلاتی خوشمزه درست کنید

منبع:کوروش

کردآوری در:سحربانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *