خواص شگفت انگیز گلپر در لاغری و درمان سیاهی دور چشم

خواص شگفت انگیز گلپر در لاغری و درمان سیاهی دور چشم

خواص گلپر ، طریقه مصرف گلپر
گیاه گلپر معطر است و در صنایع غذایی و دارویی استفاده فراوانی دارد. در این مطلب خواص گلپر را می خوانید.

از خواص جالب گیاه گلپر بیشتر بدانید

گلپر گیاهی است معطر که می توان از تمام بخش های آن در صنعت غذا و دارو استفاده کرد. گلپر گیاهی چند ساله از تیره جعفری است که بیشتر در نقاط مرتفع کوهستان های ایران و نقاط دیگر می روید، با ریشه های ضخیم و برگ های کاملا بریده که پیشینیان برای آن خواص بسیاری شمرده اند، از جمله اینکه موجب نیروی بدن می شود ولی متاسفانه زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.
در طب سنتی، گلپر، هضم کننده غذا و تقویت کننده معده است.خواص گلپر

خواص گلپر

برای بهره بردن از خواص ضد نفخ گلپر، بهتر است یک گرم از پودر دانه های این گیاه را همراه رازیانه بعد از غذا و با آخرین لقمه به اندازه نصف قاشق غذاخوری بخورید. از آنجا که گلپر طبیعت گرم و خشکی دارد، افراد گرم مزاج باید دانه های این گیاه را یک شب در سرکه بخوابانند و بعد از ۲۴ ساعت و خشک شدن دانه ها، آن را پودر و استفاده کنند.
خوردن گلپر ذهن را باز و حافظه را زیاد و نسیان را کم می کند و ابلهی و حماقت را از بین می برد. برای فلج، لقوه و بی حسی اعضا مفید است.
غیر از خواص درمانی از دیگر کاربردهای گلپر در طب سنتی، “تلطیف گوشت ها” به خصوص گوشت آبزیان و ماهی است و توصیه می شود به عنوان ادویه در پخت ماهی از گلپر استفاده کنید.

خواص گلپر

خواص گلپر برای پوست

طریقه مصرف گلپر
بهتر است دانه گلپر را تا هنگام مصرف پودر نکنیم البته این در مورد تمام دانه های گیاهان خانواده جعفری مثل زیره، رازیانه و گشنیز صدق می کند زیرا اسانس در دانه گیاهان محبوس است و اگر آنها را در شرایط درست نگهداری کنیم، تا ۳ ۲ سال قابل استفاده اند اما وقتی دانه ها پودر می شود، اسانس آنها به سرعت تبخیر می شود و خاصیتش را از دست می دهد و دوام آنها در شرایط مناسب نگهداری به ۶ ماه می رسد. البته بهتر است دانه ها را هنگام مصرف یا حداکثر یکی دو هفته قبل از مصرف پودر کرد.
شیشه های رنگی تیره یا ظروف فلزی با در محکم، بهترین ظروف برای نگهداری دانه های اسانس دار هستند. دانه ها را باید در مکانی دور از رطوبت و نور نگهداری کرد. بدترین ظروف برای نگهداری دانه های اسانس دار، ظروف پلاستیکی است. اندازه ظرف نیز باید با حجم ادویه متناسب باشد زیرا هوای داخل ظرف می تواند باعث اکسیده شدن اسانس شود و بو و خاصیت آن را تغییر دهد

خواص گلپر برای پوست
در این مقاله به شما مطالبی را در زمینه ی خواص معجزه آسای گلپر ارائه می دهیم:در طب سنتی ایران نسخه ای ساده و بسیار کاربردی وجود دارد ، که برای درمان کبودی و سیاهی دور چشم از سوی درمان گران توصیه شده است ، برای تهیه ی این نسخه نیاز به برگ های خشک شده ی گلپر و مقداری روغن زیتون داریم .
گلپر از جمله گیاهان دارویی گرم و خشک است که بسیاری از ما ایرانی ها از آن برای خوش عطر و خوشبو کردن غذاها استفاده می کنیم ولی غافل از خواص معجزه آسای آن در زمینه ی زیبایی پوست هستیم.
خواص گلپر برای لاغری
گلپر دارای مواد معطر مخصوص، مرکب از صمغ های مختلف است. جوانه ها، ساقه ها و غنچه های نورسته آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. دانه های خشک این گیاه که بسیار معطر است همراه با غذا و به عنوان ادویه مصرف عمومی و همگانی دارد. برگ ها و ساقه های گلپر در زمستان از بین می رود ولی ریشه های ضخیم آن باقی مانده و در بهار سال بعد ساقه های بلند دیگری از آن ها رشد کرده و میوه اش پس از رسیدن سفید و مدور و پهن و شبیه به سکه پول بوده و بسیار خوش بو است.
ساقه و برگ گلپر که گلپر ترشی نامیده می شود، دارای همان خواص است و خوردن آن با خوراک و یا افزودنش به ترشی ها بسیار مفید بوده و از فساد و خراب شدن ترشی نیز جلوگیری می کند. طبیعت گلپر گرم بوده و آن را با نام کاشم می شناسند.
مصرف همزمان آن با ماست و انار، سیب زمینی پخته، باقلای پخته توصیه می شود تا از نفخ جلوگیری کند. این گیاه خاصیت ضد میکروبی دارد و کشنده باکتری هاست. فارسی گلپر انگدان است که عده ای آن را انجدان نامیده اند.

خواص گلپر

نحوه مصرف گیاه گلپر

گلپر، گیاهی برای درمان سیاهی دور چشم
برای تهیه ی این مخلوط کافی است برگ های گلپر را درون مخلوط کن به صورت پودر در آورده و ان را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون طبیعی مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی حلقه ی چشم و سیاهی های زیر چشم ماسک کنید سپس این ماسک را برداشته و صورتتان را با آب نیم ولرم بشویید و حتی الامکان این کار را هر شب تکرار کنید تا نتیجه ی بهتری ببینید.
ترکیبات شیمیایی گیاه گلپر
مواد شیمیایی موجود در گلپر عبارتند از:استات هکسیلیک، استات استیلیک و بوتیرات متیلیک و بوتیرات اتیلیک و اسیدهای مختلف دیگر که بوی تند آن از آنهاست. همچنین در گیاه گلپر نوعی اسانس روغنی و فرار نیز وجود دارد که از گرد آن برای معطر ساختن بعضی غذاها استفاده می شود.

چه گلپری را مصرف کنیم؟

اگر دانه ها در گونی در معرض گرما یا نور قرار گیرند به مرور زمان کهنه می شوند ولی در بسته بندی، ماندگاری گلپر بالاتر می رود اما پلاستیک بدترین ظرف برای نگهداری دانه های اسانس دار است زیرا اسانس ها پلاستیک را حل و خلل و فرجی ایجاد می کنند که با چشم دیده نمی شود ولی اسانس از میان آنها تبخیر می شود. بهتر است به محض خرید دانه ها، آنها را از بسته بندی خارج و به ظروف شیشه ای رنگی یا فلزی منتقل کرد.

چای گلپر فوق العاده است, حتما بنوشید !

چای گلپر یک نوشیدنی فوق العاده برای افرادی که طبع سرد دارند می باشد و در هضم غذا , آب کردن چربی های شکمی , تقویت حافظه و در درمان اشتهای کاذب بسیار موثر می باشد.

خواص گلپر

فواید چای گلپر :

  • گرم شدن معده و هضم راحت غذا ( هضم قضاهایی که در اصطلاح روی دل می ماند. )
  • آب شدن چربی های اضافه بدن ( چربی ها شکم و پهلو ها )
  • تقویت حافظه
  • احساس نشاط و شادابی

نکته :

یکی از دلایل داشتن اشتهای کاذب سرد شدن معده می باشد و گلپر با گرم کردن معده شما اشتهای کاذب را از بین می برد.

مضرات گلپر

مصرف گلپر می تواند در بعضی افراد حساسیت یا آلرژی بوجود بیاورد. زیاده روی در مصرف گلپر برای زنان باردار مضر بوده، زیرا خطر سقط جنین را به همراه دارد. استفاده زیاد از گرد گلپر باعث ایجاد تپش قلب میشود.

منبع:نمناک

گردآوری در:سحربانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *