آموزش خواص و فواید پودر شنبلیله


خواص و فواید پودر شنبلیله

با  مجله سحربانو همراه باشید تا با خواص پودر شنبلیله آشنا شوید

پودر شنبلیله گیاهی است که عموما در نواحی اطراف دریای مدیترانه و جنوب آسیا رشد می‌کند و در کشورهای هند، چین، پاکستان، ایتالیا، مصر، یونان و … به وفور یافت می‌شود. همچنین از گیاهان بومی کشور ایران به شمار می‌آید. لازم به ذکر است که علاوه بر برگ‌های سبز گیاه شنبلیله، دانه شنبلیله نیز سرشار از مواد مغذی می‌باشد و ارزش غذایی بالایی دارد.

دانه های شنبلیله خواص مشابه هورمون جنسی استروژن دارند و به همین دلیل به افزایش میل جنسی و کاهش گرگرفتگی ها و نوسانات خلقی ناشی از یائسگی و سندروم پیش از قاعدگی کمک می کنند. در هند و چین از آن برای درمان آرتروز، آسم، برونشیت، بهبود گوارش، حفظ متابولیسم طبیعی بدن، افزایش میل جنسی و تقویت قوای جنسی آقایان، درمان مشکلات پوستی (جراحت ها و جوش)، درمان گلودرد و درمان ترش کردن معده استفاده می شود. از دیرباز، از شنبلیله برای درمان اختلالات رشدی، تحریک زایمان، درمان اختلالات هورمونی، افزایش رشد سینه ها و کاهش درد قاعدگی استفاده می شود.

پودر شنبلیله

بهبود سلامت قلب و عروق

پودر شنبلیله برای سلامتی سیستم قلبی و عروقی ما بسیار مفید است. این ادویه حاوی گالاکتومنان می باشد؛ یک گروه از پلی ساکارید های طبیعی (فیبر محلول) است که باعث افزایش عملکرد مثبت قلب و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی می شود.

بهبود سوزش معده

هنگامی که پودر شنبلیله را مصرف می کنیم یک پوشش محافظ روی دیواره داخلی معده و روده ایجاد می کند و هم زمان بافت های التهابی را تسکین می دهند. در نتیجه این امر باعث جلوگیری از زخم معده می شود. این پودر همچنین در درمان سوزش معده و بیماری رفلاکس گوارشی (GRD) مفید است.

درمان مشکلات گوارشی

دانه های شنبلیله تاثیر مثبتی بر سلامت سیستم گوارشی ما دارند. این دانه ها می توانند مواد سمی موجود در دستگاه گوارش را از بین ببرند و آن را پاک و تمیز نگه دارند، که در نهایت این امر به هضم بهتر مواد غذایی کمک می کند.

جلوگیری از سرطان روده بزرگ

قبلا گفته شد که دانه های شنبلیله دارای مقدار زیادی الیاف رژیمی هستند. بعضی از آنها مانند اگزوپولیساخاراید، سافین گلیکوزیدها و غیره به مواد سمی موجود در مواد غذایی متصل می شوند و آنها را از بین می برند. این غشای مخاطی از روده بزرگ محافظت می کند و به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند.

درمان یبوست

یبوست شدید می تواند با مصرف پودر تخم شنبلیله درمان شود. پودر شنبلیله همچنین مشکل سوء هاضمه را درمان می کند و حرکت روده را راحت تر و منظم تر می کند. علاوه بر این، حاوی مقدار زیادی فیبر رژیمی است که در درمان یبوست موثر است.

درمان سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

پودر شنبلیله یکی از موثر ترین راه های طبیعی برای بهبود مسائل و مشکلات بهداشتی زنان است، به خصوص برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS). این پودر سرشار از دو ترکیب شیمیایی به نام های ایزوفلاون ها (نوع خاصی از گیاهان فیتو استروژن) و دایزنژین ها (یک سافین استروئیدی) است که باعث احساس راحتی و آرامش در هنگام درد قاعدگی می شود. علائم معمول یائسگی مانند گرگرفتگی، نوسانات خلقی و غیره نیز می تواند بوسیله آن کاهش یابد.

کنترل دیابت

افراد دیابتی می توانند از پودر شنبلیله استفاده کنند. گالاتومانان موجود در این ادویه توانایی سرعت جذب قند را در جریان خون ما کاهش می دهد. علاوه بر این، پودر شنبلیله تقریبا تمام اسید آمینه های ضروری را شامل می شود که این خاصیت می تواند تولید انسولین را تحریک کند. این دو عامل در کنترل دیابت موثر هستند.

افزایش شیردهی

محتوای دیوزجنین موجود در این ادویه به شدت قادر به افزایش تولید شیر در زنان شیرده است. از این رو، پودر شنبلیله برای مصرف مادران باردار و مادران دارای نوزاد بسیار مناسب می باشد.

کاهش درد زایمان

مطالعات متعدد نشان داده است که پودر شنبلیله می تواند به میزان قابل توجهی درد زایمان را کاهش دهد و باعث می شود روند تولد کودک با تحریک انقباض عضلات رحم آسان تر شود.

حفظ تعادل هورمونی

همانطور که قبلا گفته شد، برخی از مواد شیمیایی موجود در شنبلیله دارای خواصی مانند استروژن هستند. آنها به حفظ تعادل هورمونی و بزرگ شدن سینه در زنان کمک می کنند.

کاهش کلسترول

وقتی که می خواهیم به مبارزه با افزایش سریع کلسترول پلاسما بپردازیم، پودر شنبلیله به عنوان یک راه حل عالی محسوب می شود. این پودر می تواند سطح لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) یا کلسترول بد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین، از آن به عنوان یک عامل مسدود کننده کلسترول استفاده می شود.

درمان تب

پودر شنبلیله همچنین برای درمان تب بالا و بیماری های تنفسی مفید است. این پودر می تواند به ما کمک کند تا از گلودرد و سرفه شدید رهایی یابیم.

پودر شنبلیله
پودر شنبلیه حجم دهنده عالی مو

علائم پیری را کاهش می دهد

پودر شنبلیله یک درمان طبیعی ضد پیری است. این پودر منبعی غنی از نیاسین یا ویتامین B3 می باشد که می تواند سلول های آسیب دیده پوست را به طور موثر بازسازی کند. در نتیجه ما از چین و چروک ها، نقاط پوستی مرتبط با سن، خطوط پوستی و غیره خلاص میشویم.

زیباسازی پوست

پودر شنبلیله می تواند به عنوان یک اسکراب صورت خانگی استفاده شود. استفاده منظم از آن می تواند به از بین بردن سلول های مرده و کاهش تیرگی پوست با هدف درخشندگی طبیعی هر چه بیشتر پوست منجر شود.

درمان پوست چرب

در صورتیکه از پودر شنبلیله برای تهیه ماسک صورت استفاده شود، می تواند روغن پوست را کاهش داده و پوست را از شر جوش و آکنه راحت کند.

خواص داروئی پودر شنبلیله

یکی از دانشمندان با تحقیقات زیادی که روی شنبیلیه انجام درد دریافت که شنبلیله در رفع سل استخوانی اطفال بسیار موثر است . شنبلیله در طی قرون گذشته در ایران برای بسیاری از بیماریها مصرف می شده است . برای این منظور حتی از دانه شنبلیله استفاده شده است و بیماریها سریعا بهبود پیدا می کند .شنبلیله چون دارای مواد فسفره ،‌آهن ،‌ازته و یاستازهای مختلف می باشد تقویت کننده لوزالمعده نیز می باشد و بنابراین دستگاه هاضمه را بکار انداخته و لاغری های مفرط را از بین می برد .

شنبلیله بطور کلی شفادهنده بیماریهای روحی و جسمی است وحتی اثرات مفیدی در اشخاص مبتلا به مرض قند و سل ریوی و استخوانی درد . در قدیم شنبلیله برای مداوای بیماری قند بکار می رفته است دانه شنبلیله با این همه خواص مفید دارای بوی ناپسند است بنابراین برای استفاده از آن دانه در شده آنرا با مواد معطر باید مخلوط نمود که بوی بد آن را تا اندازه ای برطرف کنند .

ترکیبات شیمیایی پودر شنبلیله

البته این گیاه دارای طعم و اسانس معطر می باشد . تحقیقات جدید نشان داده است که پودر شنبلیله دارای اسید نیکوتینیک یا نیاسین که ویتامین B3 نیز نامیده می شود ،‌می باشد . این ویتامین عامل جلوگیری کنند ه از بیماری پلاگرا می باشد و همچنین اثر گشاد کننده عروق را نیز درا است

شرح گیاه

گیاهی است علفی، یکساله، به طول ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر ، برگهای آن متناوب و مرکب از سه برگچه است. از اختصاصات آن اینست که نصف تا سه چهارم انتهای برگچه های آن دندانه دار است.گلهائی منفرد به رنگ زرد روشن ، بنفش یا مایل به سفید به بزرگی ۸/۰ تا ۸/۱ سانتی متر دارد. میوه آن نیام، خمیده ، بطول ۳ تا ۱۱ سانتی متر و محتوی ۵ تا ۲۰ دانه زاویه دار به طول ۴ تا ۶ میلی متر و به عرض ۲ تا ۳ میلی متر است. رنگ آن از زرد حنایی تا قهوه ای تغییر می نماید. بوی آن قوی و طعمش تلخ و معطر است. منشأ این گیاه نواحی مدیترانه گزارش شده است.
خواص حیرت انگیز پودر شنبلیله

 

منبع:دلگرم

گردآوری در :سحربانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *