آموزش رازهای مراقبت از “گلهای آپارتمانی” و زینتی

رازهای مراقبت از “گلهای آپارتمانی” و زینتی

گلهای آپارتمانی ، گلهای آپارتمانی زیبا
“گلهای آپارتمانی” و گیاهان زینتی در فضای داخل خانه و مکان های سرپوشیده هم قابلیت رشد و زندگی را دارند. با آنها آشنا شوید و روش های پرورش و مراقبت از المان های طبیعی زیبای ساختمانی را بشناسید.

پرورش و نگهداری گیاهان زینتی و گلهای آپارتمانی

گل و گیاهان زینتی عمدتاً گیاهانی هستند متعلق به مناطق استوایی که با توجه به شرایط اکولوژیکی آن مناطق سازگار شده اند و تکامل یافته اند، از این رو استفاده از آنها در اماکن مسکونی و اداری به عنوان “گیاهان آپارتمانی” مستلزم فراهم نمودن شرایطی است که تا اندازه ای با شرایط اکولوژیکی خاستگاه آنها همخوانی داشته باشد.فال روزانه

فال روزانه

بسیاری از این گیاهان زینتی به دمای پایین حساسیت شدید دارند، تعدادی به رطوبت کم، تعدادی به نور شدید خورشید (چرا که در جنگل های استوایی درختان بلند چتری را در بر فراز آنها ایجاد کرده اند و از تابش مستقیم آفتاب در امان اند). و تعدادی از گیاهان آپارتمانی به تمامی شرایط فوق حساسیت نشان می دهند.گیاهان زینتی گیاهانی هستند که قابلیت رشد در مکان های سرپوشیده مانند داخل منازل، ادارات و غیره را داشته باشد و معمولا برای اهداف تزئینی، اثران مثبت روانی و یا دلایل بهداشتی از جمله به عنوان تصفیه هوای داخل ساختمان پرورش داده میشوند.

گیاهان زینتی اغلب بومی مناطق استوایی و نیمه استوایی هستند. عوامل اصلی که در هنگام مراقبت از گیاهان آپارتمانی باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:آبیاری، نور، مخلوط خاک، دما، رطوبت، کود و مبارزه با آفات.

 آشنایی با گلهای آپارتمانی

آشنایی با گلهای آپارتمانی و گیاهان تزیینی طبیعی

بسیاری از این گیاهان زینتی به دمای پایین حساسیت دارند.

نکات مهم در خرید گیاهان و گلهای آپارتمانی

– درجه مهارت خود را در پرورش گیاهان زینتی مختلف ارزیابی کنید، شرایط نور و درجه حرارت و رطوبت محل زندگی خود را به خاطر بسپارید، فضای آپارتمان خود را مد نظر داشته باشید و با مطالعه مطالب فهرست شده زیر و خرید گلدان مناسب شادابی و خرمی آن زینت بخش محیط زندگی شما خواهد بود.

– کلیه شرایط محیطی اعم از نور و حرارت و رطوبت محیط خود را به کارشناس گوشزد نمایید تا گلدان مناسب را به شما معرفی نماید، نام گیاه زینتی را سئوال کنید و در صورت امکان نام علمی آن را به خاطر بسپارید تا بتوانید اطلاعات جامع تری درباره پرورش گیاهان زینتی و آپارتمانی در منابع و مأخذ کسب نمایید.

– در صورتی که مبتدی هستید بهتر است گیاهان زینتی کم توقع، ارزان، سریع الرشد و قابل تکثیر را انتخاب نمایید.

– برگها، ساقه، گلها و خاک گیاه را به دقت بازدید نمایید تا به وجود آثار و بقابای آفات، امراض و علف هرز پی برده و از خرید این گونه گیاهان آپارتمانی خودداری نمایید. فصل زمستان دقت زیادتری را طلب می نماید.

– هماهنگی گلدان با وضعیت، فرم و فضای اتاق را در ذهن خود مجسم نمایید، بعضی از گیاهان زینتی با شکل خاص و تعداد برگها مانند آگلونما اتاق کوچک شما را بزرگتر جلوه می دهد.

– از فروشنده، گیاه “ریشه پر” تقاضا نمایید این بدان معنی است که مدت زیادی است که گیاه به این گلدان منتقل شده است و ریشه توسعه مطلوب خود را انجام داده و تعویض گلدان اشکالی بوجود نمی آورد، در غیر این صورت باید چند ماه پس از خرید اقدام به تعویض گلدان گردد.

گلهای آپارتمانی

آشنایی با گلهای آپارتمانی

– اگر گیاهان زینتی گلدار مانند آزالیا مورد نظر شماست گیاهانی را انتخاب نمایید که پر غنچه باشد، غنچه های آن هنوز باز نشده یا تعداد کمی از آنها شکفته شده باشند.

– دستور العمل نگهداری گیاهان زینتی خریداری شده را از فروشنده طلب نمایید.

– در هنگام خرید گیاه مواد غذایی مصنوعی مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی را خریداری نموده و نحوه استفاده از آن را خواستار شوید.

– گل و گیاهان آپارتمانی را انتخاب کنید که برگ های آن فاقد لکه های زرد و سوختگی باشد.

– حمل و نقل گلدان مخصوصاً در زمستان که هوای سرد باعث پژمردگی برگها می گردد اهمیت فراوانی دارد، به فروشنده سفارش کنید که گلدان را در دو لفافه کاغذی پیچانده تا تغییرات شدید رطوبت و حرارت به گیاه لطمه ای نزند، حتی الامکان گلدان را در اتاق رو باز و بدون کابین اتومبیل قرار ندهید.

– در صورتی که مایل به خریداری گلدانهای با کاشت گروهی هستید دقت نمایید که گیاهان زینتی مجموعه از نظر قد و رنگ و نیازهای محیط کاملاً هماهنگ باشند.

 

فهرست برخی از انواع گیاهان زینتی آپارتمانی و روش مراقبت و رشد گیاهان آپارتمانی

گیاهان زینتی کم توقع، ارزان و سریع الرشد را انتخاب نمایید.

۱٫ آرمریا:گیاهی پوششی و همیشه سبز است. این گیاه زینتی دارای گلهای زیبا و معطر می باشد و مناسب برای کاشت در باغها، باغهای ساحلی و مناطق مرزبندی و ساحلی می باشد. نامهای دیگر این گیاه در کشور ما عبارتند از:عود قرمز و چمن هلندی.

 گلهای آپارتمانی

رشد و تکثیر گلهای آپارتمانی

۲٫ آرالیای ژاپنی:گیاه آپارتمانی با برگ های لوب دار، براق و سبز تیره به قطر ۴۰-۲۰ سانتی متر است. برای مکان های سایه و خنک نیز مناسب است. برگها ی آن، پنجه ای شکل خیلی طویل ، سبز روشن و شفاف که از ۵ یا ۷ یا ۹ لب تشکیل شده اند. گلهای آرالیای ژاپنی کوچک و به رنگ سبز و به شکل چتر و معمولاً زیاد قابل توجه نیست. آرالیای ژاپنی بعنوان گیاه خانگی یا در بعضی جاها ( مناطق با پناهگاه های بدون آفتاب و باد ) میتوان آنها را در حیاط پاسیو یا باغها کشت کرد.

پرورش گلهای آپارتمانی

پرورش گلهای آپارتمانی و آرالیای برگ پهن

 ۳٫ آرالیای برگ پهن: فاتسیا درختچه ای همیشه سبز از ۳ تا ۶ متر ارتفاع دارد. از خانواده آرالیاسه (پیچک) می باشد. ساقه ی این گیاه منشعب است. برگ ها بزرگ هستند و به ۲۵ الی ۳۰ سانتی متر می رسند. گاهی دمبرگ ها به طولی حدود ۵۰ سانتی متر می رسند. برای نگهداری از این گیاه بهتر از دور از نور مستقیم آفتاب باشد. اما در صورتی که مکان نگهداری سرد باشد وجود نور ضروری است.

 

۴٫ آزالیا: ارتفاع و گسترش آن به حدود ۵/۱ متر می رسد، برگچه های این گونه سبز تیره، نیزه ای یا و تخم مرغی باریک می باشد. گل های آزاله معمولا اواسط بهار باز می شوند و به شکل قیفی، به قطر ۵ تا ۸ سانتی متر و به طول ۳ سانتی متر هستند. گل ها به صورت خوشه ای از ۲ تا ۵ گل در انتهای شاخه ظاهر می شوند. نامهای دیگر این گل:خرزهره هندی،گل صد تومانی.

 پرورش گلهای آپارتمانی

روش نگهداری و پرورش گلهای آپارتمانی و گلهای زینتی

۵٫ آگلونما ماریا: گیاهی همیشه سبز و پایا با برگهای زینتی می باشد برگهای آن (مستطیلی نیزه ای )می باشد اندازه برگها بر حسب گونه بطول ۲۵ سانتیمتر و پهنای ۱۲ سانتیمتر نیز می باشد ارتفاع گیاه برحسب گونه تقریباً بین ۲۰تا ۴۰ سانتیمتر در سطح فوقانی خود تغییر می کند دارای نقاط و یا لکه های سبز تیره می باشد. گلهای این گیاه سفید و در تابستان آشکار می شود. میوه های آن قرمز رنگ می باشد .

 گلهای آپارتمانی

آشنایی و پرورش گلهای آپارتمانی

منبع:نمناک

 

گردآوری در:سحربانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *