شهر سنگی زیر زمینی ارزانفود

ارزانفود

شهر سنگی زیر زمینی ارزانفود

معرفی روستای ارزانفود

با سلام دوباره .

اگر خواهنان مسافرت به استان همدان هستید شک نکنید ،این استان مکان های دیدنی از جمله مکان تفریحی وتاریخی گنجنامه دارست،وآرامگاه ابن سینا باباطاهر عریان و امام زاده عبداله نیز اشاره کرد .یکی از مکان هایی که قرار است درباره آن توضیح بدم روستای ارزانفود میباشد.

این روستا دارای مکان های تاریخی از جمله شهر سنگی زیر زمینی ارزانفود میباشد که توسط عباس موسیوند ثبت شده ،و دیگر مکان های دیدنی باغ های گردو میباشد،که در این روستا فراوان است .،دیگر مکان ها رودخانه ارزانفود است که تامین کننده آب سد اکباتان میباشد .و امام زاده عبداله قابل ذکر است.

ارزانفود

ارزانفود شهر زیرزمینی اشکانی

یکی دیگر از شهرهای پنهان شکل گرفته دوره اشکانی در همدان شهر زیرزمینی ارزانفود از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان و در جنوب شرقی همدان است که مجموعه آثاری به صورت دستکند در عمق چهار تا شش متری زمین در غرب روستای ارزانفود استان همدان کشف شده است.

 

روستای ارزانفود در ۱۷کیلومتری جنوب غربی بخش مرکزی همدان واقع است. این روستا بدلیل قرارگرفتن دردامنه کوه های سمت جنوب غربی کوهستان الوند از مناظر بسیار زیبایی برخورداراست که از سمت غرب به کوههای کلاه قاضی وساوج بلاغ(به زبان محلی سرخ بلاغ) و از سمت شرق به روستای ترکمان و کوه قره داغ و از سمت جنوب به روستای تکمه داش ختم می شود.

ارزانفود
ارزانفود

.مردم استان همدان سایت تاریخی ارزانفود را به نام شهرزیرزمینی می شناسند شهری که هنوز معلوم نیست چه کاربری داشته با این حال بررسی کشفیات این دوره، باستان شناسان را ترغیب کرده تا معماهای این محوطه زیرزمینی را حل و پرونده آن را به یونسکو ارسال کنند معماهایی که همه جواب ها را تاکنون رد کرده است

ارزانفود
ارزانفود

محوطه تاریخی و زیررزمینی ارزانفود یکی از مجموعه معماری های دستکند استان همدان است که در سال ۸۹ به صورت اتفاقی در اثر فعالیتهای عمرانی معدن کاران منطقه شناسایی شد. از همان سال پیگیری های لازم برای کاوش و بررسیهای باستان شناسی از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی شروع شد و در پی آن فعالیت غیرمجاز معدن کاران متوقف ماند.

سه تا پنج متر پایین تر از سطح زمین و سنگ های بزرگ، اتاقهای متعدد و راهروهای تو در تویی وجود دارد که باستان شناسان استان همدان و ارزانفود توانسته اند با همکاری یکدیگر تا کنون در سه فصل کار پژوهشی، بیش از۷۰   اتاق آن را در پنج کارگاه پیدا کنند و به این نتیجه برسند که از نظر ساختار معماری شباهتهای زیادی با شهرهای زیرزمینی دیگر دارد اما ساختار و کاربری این مجموعه با شهرهای زیرزمینی دیگر متفاوت است.

ارزانفود
ارزانفود
ارزانفود
ارزانفود
به عنوان مثال در میمند بیشتر واحدهای منفرد معماری کاربری مسکونی داشته اند . اما در شهرزیرزمینی ارزانفود، مجموعه های دستکند کاملا به هم مرتبط است. در این محوطه تاریخی راهروها به اتاقکها اراه دارد و حریمی نیست تا بتوان احتمال داد هر یک از فضاها نقش اتاق مسکونی را داشته اند با این وجود برخی از سالنها به حدی بزرگ و باشکوه هستند که هر بازدیدکننده ای احتمال می‌دهد از آن برای سالن تجمع استفاده می شده است.
علی خاکسار، سرپرست کاوش در محوطه‌ تاریخی ارزانفود در بازدیدی که خبرنگار مهر از این مجموعه تاریخی داشت گفت: این مجموعه به احتمال زیاد در دوره اشکانی ایجاد شده ولی شاید در دوره های متاخر به خصوص دوره اسلامی به عنوان پناهگاه استفاده می شد. با این حال کاربری اولیه آن هنوز مشخص نیست. چون کاوشها تکمیل نشده با این حال می توان گفت که احتمالا در دوره های متاخر اینجا کاملا تخلیه شده است.
ارزانفود
ارزانفود                                 یکی از خروجی های محوطه زیرزمینی ارزانفود

برای ورود به کارگاه شماره پنج این مجموعه باید به عمق چهار متری زمین رفت، سنگ چینی دو تا سه متری زیر خاک بیرونی تپه که از اطراف رودخانه مجاور تپه آورده شده بود هر فردی را به یاد مشقت های ساخت این مکان و علت ساخت چنین مجموعه ای رهنمون می کند.
در این کارگاه چندین دالان با سقف هایی که یک فرد با قد طبیعی از آن می تواند عبور کند وجود دارد که به وسیله دریچه هایی کوچک به یکدیگر متصل می شوند و هوای سبکی نیز در ریه ها احساس می شود

ارزانفود
ارزانفود

ارزانفود

ورودی فعلی مجموعه ارزانفود

ورودی فعلی مجموعه در راس تپه و به صورت چاهکی به عمق تقریبی سه متر قرار دارد و ابعاد ورودی آن حدود ۷۰ در۷۰ سانتیمتر است.
ورودی یکی از دریچه‌ها یا هواکش‌های مجموعه است که در سقف راهرویی تعبیه شده و توسط حفارگران بازگشایی شده و این ورودی به یکی از اتاق‌های اصلی مجموعه منتهی می‌شود.

ارزانفود
ارزانفود

کف مجموعه سنگ چین شده و به گفته باستانشناسی حتی با برداشتن چندین لایه از آن به آثاری از فضولات احشام دست نیافتند تا فرضیه استفاده از آن برای نگهداری حیوانات با این وسعت تا حدود زیادی رد شود.

وجود دریچه هایی شبیه پنجره ما بین فضاها نشان از تدبیر برای عبور و مرور هوا دارد و حفر چاه در عمق شش متری زمین و قرار دادن محلی برای آبشخور سئوالات دیگری را در ذهن ایجاد می کند که کاربرد این مجموعه در این حد وسیع به چه منظوری بوده است؟.
سمت چپ اتاق محل انتقال آب به آبشخور ها

ارزانفود
ارزانفود
ارزانفود
ارزانفود
ارزانفود
ارزانفود                                       سمت چپ یکی از اتاقها محل ذخیره آب در شهر زیر زمینی ارزانفود
ارزانفود
ارزانفود

چندی پیش نیز در یکی از روستاهای اطراف همین منطقه به نام “انجلاس” خبرهایی مبنی بر حفاری غیر مجاز به گوش می رسید که در آن دالان هایی برای عبور مرور زیر زمینی استفاده می شده است نیز وجود دارد، وجود این تعداد دست کند در یک منطقه محدود نشان از خاستگاه بودن فن دست کنی زمین در همدان حکایت دارد.
در چند روز آینده فصل جدید کاوش در مجموعه دست کند ارزانفود آغاز خواهد شد و این سایت تاریخی در انتظار هویدا شدن هویت خود است.
چشم های همه رسانه ها به دنبال یافته هایی جدید از این منطقه است،اما مسئولان متولی باید به دنبال تدبیری برای بازدید علاقه مندان از آن باشند و یا این مجموعه را به عنوان سایتی پژوهشگری معرفی کنند تا این مجموعه بی مانند از زخم هایی با ورود گردشگر به آن وارد می شود در امان بماند.

ارزانفود
ارزانفود
ارزانفود

منبع:بنبک

گردآوری در:سحربانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *