آموزش تغذیه صحیح وضامن سلامتی بدن چیست

برای تندرست بودن ، انتخاب تغذیه سالم و رعایت نکات بهداشتی اهمیت فراوان دارد . هر کس می تواند با انتخاب تغذیه سالم و رعایت نکات بهداشتی ، سلامت روانی و جسمانی خود را حفظ و حتی افزایش دهد .

از آنجا که مواد مغذی از غذاها تامین می شود از این رو ما باید یاد بگیریم که چه غذاهایی بخوریم و چه مقدار برای هر وعده غذایی در نظر بگیریم.تغذیه به فرایندهایی مانند مصرف ، جذب ، هضم ، انتقال و دفع مواد غذایی ( مثل غذا و مواد غذایی دیگر ) اطلاق می شود . از آنجایی که تغذیه مناسب برای سلامتی و پیشگیری از بیماری ضروری است ، هر فرد برای مراقبت بهداشتی نیازمند اطلاعات کافی در مورد تغذیه و نیازهای تغذیه ای بدن در سراسر دوره زندگی است .

شیوه زندگی کم تحرک امروز ، انسان را از جهت ابتلا به بیماری های گوناگون نسبت به سالهای قبل مستعد ساخته است . مصرف غذاهای سرخ شده ، پرنمک ، یخ زده ، کنسروهای گوناگون ، غذاهای بسیار شیرین ، فرآورده های غذایی آماده شده ، نوشابه های گازدار شیرین ، آب میوه های غیر طبیعی ،غذاهای گوشتی پر چرب و دیگر غذاهای متنوع به کاهش مقاومت بدن و ابتلا به بیماری ها کمک نموده است.

غذا نقش مهمی در تامین سلامت شخص دارد . برنامه غذاهای بهداشتی نه تنها سلامتی خانواده را تامین می کند بلکه از نظر اقتصادی در جامعه تاثیر به سزایی دارد .

مواد غذایی در حفظ و نگهداری سلامتی و تندستی نقش حیاتی دارند . یک برنامه غذایی مغذی ،پایه و اساس ارتقاء سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری است.

ما موظف هستیم در مورد سلامت عمومی خود احساس مسئولیت کرده و برای بهتر شدن آن تلاش نماییم ، تا بتوانیم بدون روبه رو شدن با ناتوانی و بیماریها ، با نهایت سلامتی زندگی کنیم . فراموش نشود که هر چه بیشتر آگاهی ما در راستای انتخاب تغذیه سالم افزایش یابد ، توانایی مان در کسب سلامتی جسمی و روانی بیشتر می شود . بدون داشتن اطلاعات کافی نمی توانیم تصمیمهای درستی در مورد سلامتی بگیریم .

کتاب حاضر با عنوان تغذیه صحیح ، ضامن سلامتی بدن در راستای آگاهی همگان در زمینه نقش تغذیه صحیح در افزایش سلامت جسم و روان همراه با توصیه های ساده و سودمند به زبان ساده در ۳۲ بخش تنظیم شده است .

در هر بخش سعی شده با کمک مطالب و تحقیقات جدید ،اطلاعات و آگاهی های لازم در حوزه تغذیه و بهداشت جهت افزایش سطح  سلامت جسم و روان در دسترس همگان قرار گیرد و این امکان برای خواننده کتاب فراهم شود که با درک مطالب ساده کتاب برای حفظ سلامتی خود ،برنامه ریزی نماید و همواره در افزایش میزان سلامتی خود ،کوشا و موفق باشد.

وقتی همه مواد غذایی ضروری در یک نسبت صحیح و متناسب نیاز بدن ما در وعده های غذا موجود باشد برنامه غذایی متعادل خوانده می شود . برای دستیابی به یک تغذیه مطلوب ، هر فرد باید از یک برنامه غذایی متنوع که دارای مقدار کافی کربو هیدرات ، چربی ، پروتئین ، ویتامین ها ،مواد معدنی ،آب و فیبر غذایی است ، مصرف نماید.

تغذیه صحیح نقش مهمی در ارتقا سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری های همه مردم دارد. نقش تغذیه مناسب در تامین سلامت و ارتقا رشد در دوران نوزادی و کودکی بسیار چشمگیر است و تامین تغذیه سالم و کافی با توجه به نیازهای تغذیه ای خاص آنها اهمیت ویژه ای دارد . غذای متعادل برای حفظ سلامتی بدن ضروری است .

نشانه هایی که بر تغذیه خوب دلالت دارند عبارتند از : قد و وزن متناسب با سن ، ترکیب متناسب بدن ،مو پوست زنده و شاداب ، ناخنهای سالم و صورتی رنگ ، گامهایی سالم و صحیح ، چشمهایی جست و جو گر و تیزبین ، اشتهای خوب و تخلیه روده ای به صورت کامل و منظم ، فهم و درک کامل ، واکنشی مطمئن و شخصیتی مقبول و تعادل در حیات و سلامتی کامل.

مطالعه تغذیه باید بیشتر بر ارتقاء سطح سلامتی تمرکز داشته باشد . برای تغذیه کافی ، هر فرد باید مواد غذایی اساسی ماند کربو هیدراتها ، چربیها ، پرو تئینها ، ویتامین ها ، مواد غذایی و آب را دریافت کند . این مواد غذایی برای رشد و عملکرد صحیح بدن ضروری هستند . در هر حال ، در صورتی که مقدار آنها ناکافی باشد ، بدن قادر به تولید آنها نیست . بنابراین باید از طریق مصرف غذاها تامین شوند. علاوه بر این برای مصرف مواد غذایی دستگاه گوارشی باید به خوبی کار کند . هر یک از مواد غذایی اعمال سوخت و ساز اختصاصی به خود دارند ولی به تنهایی عمل نمی کنند.

مواد غذایی در حفظ و نگهداری سلامتی و تندستی نقش حیاتی دارند . یک برنامه غذایی مغذی ،پایه و اساس ارتقاء سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری است.

وقتی همه مواد غذایی ضروری در یک نسبت صحیح و متناسب نیاز بدن ما در وعده های غذا موجود باشد برنامه غذایی متعادل خوانده می شود . برای دستیابی به یک تغذیه مطلوب ، هر فرد باید از یک برنامه غذایی متنوع که دارای مقدار کافی کربو هیدرات ، چربی ، پروتئین ، ویتامین ها ،مواد معدنی ،آب و فیبر غذایی است ، مصرف نماید.

زیاده روی در مصرف مواد غذایی برای سلامتی انسان زیان آور است مصرف ناکافی و یا بیش از اندازه مواد غذایی را تغذیه بد و نامناسب می گویند بر خلاف کمبود تغذیه ،هنگامی که فرد مقدار زیادی مواد غذایی مصرف می کند، زیاده روی در تغذیه به وجود می آید .

منبع:تبیان

گردآوری در:سحربانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *