بهترین شرایط برای نگهداری نخل راپیس

روش های پرورش و مراقبت از نخل راپیس

نخل راپیس گیاه آپارتمانی و زیباست که به راحتی در گوشه ای از اتاق نزدیک پنجره نورگیر قرار می گیرد و مراقبت از آن خیلی پیچیده نیست. این گیاه آپارتمانی قابلیت تصفیه کنندگی هوا را دارد و آمونیاک موجود در هوا را جذب و از بین می برد. نخل راپیس در شرایط مناسب می‌تواند بسیار خوب و در داخل خانه پرورش داده شود. اگر خواهان خرید این نخل زیبای کوچک هستید، این بخش از سحر بانو به شما در مراقبت از گیاهتان کمک خواهد کرد.

نور

مکانی که نور خورشید مستقیما به آنجا می تابد برای نخل راپیس ایده آل نیست. آفتاب بدون فیلتر می تواند باعث سوختگی برگ ها شود. زمانی که نخل راپیس در فضای باز رشد می کنند، نور کم را دوست دارند و حتی می توانند یک مکان تا حدودی سایه را تحمل کنند. نخل راپیس باید در جایی قرار بگیرند که بتوانند نور غیر مستقیم روشن را در نزدیکی پنجره دریافت کنند.

گیاه نخل

خاک

خاک لومی زهکشی خوبی دارد و برای نخل راپیس بهترین گزینه است. خاک گلدانی که مخصوص نخل ها است هم، برای این گیاه به خوبی عمل می کند. خاک گلدان بنفشه آفریقایی نیز مناسب است.

آب

نخل راپیس به آب متوسط نیاز دارد و پس از استقرار تا حدودی نسبت به خشکسالی مقاوم است. در بهار و تابستان، زمانی که بیشتر رشد فعال نخل انجام و سطح خاک خشک شد، آبیاری را انجام دهید. در پاییز و زمستان، آبیاری را زمانی انجام دهید که تا 2 اینچ بالای خاک خشک است.

دما و رطوبت

علاوه بر نور، یکی دیگر از عواملی که نخل راپیس را برای رشد در داخل خانه ایده آل می کند دمای معمولی اتاق بین 60 تا 80 درجه فارنهایت است. در ماه های سردتر، مطمئن شوید که نخل راپیس در دمای بالای 55 درجه فارنهایت باقی می ماند، زیرا دما سردتر می تواند به گیاه آسیب برساند. گیاه خود را در برابر بادهای سرد و همچنین هوای گرم که می تواند آن را خشک کند، محافظت کنید. نخل رطوبت 50 درصد یا بالاتر را ترجیح می دهد. کمبود آبیاری موجب خشکیدگی نوک و حاشیه برگها و افتادگی برگها می شود اما زیاده روی در آبیاری موجب پوسیدگی ریشه ها خواهد شد. می توانید به طور مرتب نخل را با آب اسپری کنید یا گلدان را روی سینی سنگریزه پر از آب قرار دهید، سپس مطمئن شوید که گلدان مستقیماً در آب قرار نگرفته است زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود.

نخل راپیس

کود

نخل راپیس فقط در طول فصل رشد نیاز به کو دارد بنابراین از حدود اواسط فروردین تا شهریور، نخل را ماهانه با کود مایع رقیق شده گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

گلدان مناسب و تعویض گلدان نخل راپیس

نخل راپیس گلدان کوچک را دوست ندارد پس باید در ابتدا، گلدانی را انتخاب کنید که کمی بزرگتر از اندازه ریشه باشد و از کافی بودن سوراخهای زهکشی اطمینان حاصل کنید.

برنامه ریزی کنید نخل راپیس را یک سال در میان در فصل بهار داخل گلدانی بزرگتر قرار دهید. برای انجام این کار، به آرامی گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و تا حد امکان ریشه را دست نخورده نگه دارید سپس، نخل را در گلدان جدید قرار دهید و اطراف آن را با خاک گلدانی تازه پر و سپس آبیاری کنید.

هرس

نخل راپیس نیازی به هرس زیادی ندارد پس باید از هرس شاخه‌هایی که فقط کمی قهوه‌ای شده اند (اغلب به دلیل آب یا نور ناکافی ایجاد می شود) خود داری کنید زیرا همچنان می‌تواند از مواد مغذی آن‌ها استفاده کند. با این حال، اگر کل شاخه تغییر رنگ داده یا مرده است، می توانید آن را هرس کنید.

نگهداری از گیاه

تکثیر

برای تقسیم گیاه را ابتدا از گلدان در آورده و با کمک یک وسیله تیز همانند قیچی باغبانی توده ریشه را تقسیم کنید و هر قسمت را در گلدانی جداگانه بکارید. بعد از تقسیم تعداد برگهای هر گیاه را کم کنید تا از میزان از دست دهی آب و در نتیجه استرس بیشتر جلوگیری شود. حتماً برگ های پهن گیاه را غبارروبی کنید تا نخل راپیس سرزنده و سالم به نظر برسد.

آفت یا بیماری ها

این گیاهان معمولاً هیچ مشکل جدی آفت یا بیماری ندارند اما، مراقب فلس و کنه های عنکبوتی باشید که می توانند روی بسیاری از گیاهان آپارتمانی تاثیر بگذارند. علائم بیماری گیاه عبارتند از پژمرده یا زرد شدن برگها، یک ماده چسبنده یا تار روی برگها و نقاط ریز روشن یا تیره در امتداد گیاه به همین دلیل باید گیاه خود را در اسرع وقت با یک حشره کش مناسب درمان کنید.

مشکلات و راه حل رفع آن

نخل راپیس هم مثل هر گیاه دیگری دچار مشکلاتی همچون آفت ها می شود که هر کدام از این مشکلات راه حلی دارد که در ادامه خواهید خواند.

آفت گیاه

قهوه ای شدن نوک برگ ها

قهوه ای شدن نوک برگهای نخل راپیس در مقادیر کم طبیعی است اما اگر بیش از حد و به طور فزاینده باشد باید به فکر راهی برای از بین بردن آنها بود. جدا کردن نوک برگ‌های راپیس ساده است پس فقط با انگشتان خود ناحیه قهوه‌ای شده را جدا کنید همچنین، اگر این مشکل بیش از حد شدید شد آبیاری خود را ارزیابی کنید، کمبود آبیاری موجب خشکیدگی نوک و حاشیه برگها و افتادگی برگها می شود اما زیاده روی در آبیاری موجب پوسیدگی ریشه ها خواهد شد.

شپشک آردی

شپشک آردی رایج ترین آفت گیاهان آپارتمانی هستند که در نخل راپیس یافت می شوند. درمان شپشک‌های آردی در این گیاه دشوار است، زیرا معمولاً زیر ساقه فیبری لانه می‌کنند. بهترین درمان شپشک آردی، اسپری کامل و استفاده از یک آفت کش سیستمیک است. روش‌های معمول پاک‌کردن با دست چندان مؤثر نیستند چون تمیز کردن آرد از زیر غلاف‌های ساقه فیبری دشوار است.

آسیب با آب

این گیاه رایج ترین گیاه آپارتمانی است که بیش از حد آبیاری می شود. تمام اقدامات احتیاطی باید انجام شود تا از سالم بودن گلدان ها و نداشتن ترک و سوراخ اطمینان حاصل کنید هیچ چیز بدتر از مواجه شدن با فرش پوسیده یا از بین رفتن کف چوبی نیست که بر اثر آبیاری گیاه آپارتمانی ایجاد می شود.

منبع : نمناک

گرد آوری در : سحر بانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *