نکته‌هایی برای مدیریت کارهای خانه /اسرارخانه داري

مدیربی‌چون و چرادرخانه شما/نکته‌هایی برای مدیریت کارهای خانه

مدیریت کارهای خانه،مدیر خانه مدیریت عاطفی،زنان خانه دار،اسرار خانه داری

 

بیشتر زوجین جر و بحث دارند که وظایف خانه باید بین هر دو نفر تقسیم شود اما خیلی از آنها از یافتن یک الگوی تقسیم کار مناسب ناتوان هستند و …………

زنان خانه دار

بی‌تردید زنان محور خانواده‌اند؛ ‌ یک زن چه مادر باشد، چه همسر و حتی خواهر یا دختر، ‌همواره در رأس مدیریت عاطفی و برقراری توازن روحی در خانواده قرار دارد و با هنرنمایی‌های خود می‌کوشد تا آرامش را در محیط خانه حفظ کند. مسئولیت اصلی برقراری تعامل روحی با سایر اعضای خانواده نیز اغلب اوقات با زنان خانواده است. بنابراین در اغلب اوقات صبح‌ها قبل از سایر اعضای خانواه بیدار می‌شوند و شب‌ها بعد از همه می‌خوابند و از امور منزل و پخت و پز گرفته تا شستشو و رسیدگی به امور بچه‌ها و شکل‌دهی ارتباطات عاطفی اعضای خانواده با یکدیگر همه و همه به نوعی سر رشته‌اش در دست زنان خانواده است و در قالب خانه‌داری می‌گنجد. حالا حتی اگر بانوی ما شاغل هم باشد، شغل و حضور اجتماعی‌اش در کنار نقش پر مسئولیت و پر دغدغه خانه‌داری قرار می‌گیرد. اما قطعا وقتی بانویی بیرون از منزل هم اشتغال دارد، به عنوان یک فرد دو شغله شناخته می شود چرا که بعد از بازگشت از محل کار، تازه شغل دومش آغاز می شود واز اینجاست که گاه خستگی یک روز کاری مانع از انجام همه امور مربوط به منزل می شود و لذا بانوی داستان ما از سایر اعضای خانواده خصوصا همسر توقع حمایت و توجه بیشتر را دارد.

لذا به همین دلیل است که بیشتر زوجین جر و بحث دارند که وظایف خانه باید بین هر دو نفر تقسیم شود اما خیلی از آنها از یافتن یک الگوی تقسیم کار مناسب ناتوان هستند. پس در ادامه از یک سری نکات صحبت می کنیم که می توانند تا حدودی این مشکل را مرتفع کنند، البته قبل از مطالعه این راهکارها، مطمئن شوید که جر و بحث ها واقعا مربوط به کار و وظایف خانه باشد. اگر این بحث ها از یک موضوع پنهان دیگر نشات می گیرند ، پس لازم است که به طور واضح و شفاف به این موارد اشاره کنید. کوه ساختن از یکسری مشکلات کوچک و سرایت دادن آن به سایر حیطه های زندگی مشترک، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

توقعات تان را مشخص کنید. وقتی که در حال تجربه زندگی مشترک هستید لازم است که ایده های یکسانی درباره نظافت و نظم ارایه دهید. ممکن است شما خودتان را در میان پاره ای افراط و تفریط ها بیابید پس لازم است که با هم به یک مصالحه برسید زیرا در صورت عدم توافق، هیچ پاسخ صحیح یا غلطی برای خواسته های تان نیست و صرفا رسیدن به یک توافق نسبی است که راه حل مشکل تان خواهد بود.

– اولویت بندی کنید. بگذارید متوجه شوید که از نظر هر یک از شما مهمترین وظایف مربوط به خانه داری چیست؟ ممکن است شما قوانین سفت و سختی درباره نظافت همیشگی حمام و دستشویی داشته باشید اما در عوض بتوانید با یک اتاق کوچک و کمی بهم ریخته و گرد گرفته کنار بیایید تا آخر هفته فرا برسد و سر فرصت به نظم بخشیدن به آن بپردازید. اگر اولویت بندی انجام دهید می توانید با آسانی بیشتری به همان منزلی برسید که هر دوی شما از زندگی در آن احساس شادی کنید.

 

مدیریت کارهای خانه،مدیر خانه مدیریت عاطفی،زنان خانه دار،اسرار خانه داری

 

– برای یکدیگر ریاست نکنید. به همسرتان نگویید که یک کار خاص چگونه باید انجام شود. اگر بر روی تقسیم وظایف توافق کرده اید تلاش کنید با تعیین دستورالعمل اجرایی برای همدیگر در وظایف هم دخالت نکنید. اگر همسرتان از مشارکت شما احساس دل خوری و یا کنترل شدن می کند، با هم بنشینید و درباره اینکه او از انجام کدام بخش توسط شما راضی است دوباره با هم حرف بزنید. توضیح دهید زمانی که از تلاش و کوشش تان انتقاد و عیب جویی می شود، احساس قدرناشناسی می کنید.

– برخی از مردان، در زمینه مسئولیتهای خانه داری بسیار پرتوقع و حتی کمال گرا هستند. درک کنید که پدر و مادر شدن یک مسئولیت همیشگی و تمام وقت است. اگر همسر شما برای مراقبت از کودک تان در خانه می ماند در حالیکه شما در بیرون از خانه مشغول کارهستید، انتظار نداشته باشید که در غیاب شما تمام وظایف منزل انجام شده باشد. موقعی که یک پدر شاغل به خانه باز می گردد مادری که خانه دار است یک روز پرکار را به اتمام رسانده است. از این همه تلاش قدردانی کنید و همکاری در وظایف منزل را هنگام عصر و شب در برنامه خود جای دهید.

– قدرشناسی خود را نشان دهید. جملات و توصیه های مثبت بیشتر از عبارات منفی بر ما تاثیر گذار است. اگر همسرتان در شغلی مشغول به کار است که دیرتر از حد طبیعی سایر مشاغل به خانه می آید تلاش کنید که از دیر آمدن و تاخیر، انتقاد و شکایت نکنید. در مقابل سعی کنید به او نشان دهید که چقدر از اینکه وقتی را برای با هم بودن تان اختصاص بدهد قدردانی و تشکر می کنید.

– از همدیگر دستگیری کنید. چنانچه همسر شما یک روز بد را سپری کرده است و یا احساس ناخوشی می کند، چرا برخی از کارهای او را برایش انجام نمی دهید؟ چنانچه گاهگاهی به همسرتان کمک کنید به احتمال فراوان او نیز در کارهای بیرون از منزل به شما کمک خواهد کرد.

– غرغر نکنید (نق نزنید). اینکه شوهرتان را به انجام کار خانه وادار کنید امری غیر محتمل است در عوض سعی کنید او را متوجه کنید زمانی که وی کار خاصی را که از او انتظار دارید انجام می دهد، چقدر احساس قدردانی می کنید.
منبع:تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *