گیاه نخل گربه با چه شرایطی سازگار است؟

معرفی گیاه نخل گربه و شرایط لازم برای نگهداری آن

گیاه نخل گربه ، گیاهچه ای درخشان و زیبا است که متعلق به جنوب شرقی مکزیک می ‎باشد . این گیاه در صورت بهره مندی از نیازهای مراقبتی ، از رشد بسیار خوبی بهره مند خواهد شد . این گیاهان از محبوب ترین نخل های آپارتمانی هستند و تا حدود 2 متر رشد خواهند کرد . طول برگ های این گیاه به 30 سانتی متر و عرض آن ها به 2.5 سانتی متر می‎ رسد . در این قسمت از سحر بانو به ارائه نکات لازم برای پرورش و نگهداری از گیاه نخل گربه خواهیم پرداخت. 

شرایط مناسب برای رشد گیاه نخل گربه 

آب

این نخل در مقایسه با سایر گیاهان مشابه خود نیازمند رطوبت و آبیاری بیشتری است . با این وجود بهتر است از آبیاری بیش از حد آن خودداری کنید . برخی معتقدند که گیاه نخل گربه یک گیاه بیابانی نیست و بنابراین آبیاری منظم گیاه نخل گربه باعث جلوگیری از قهوه ای شدن برگ های آن خواهد شد . برگ های قهوه ای ممکن است در اثر خاک خشک ، هوای خشک و یا آبیاری گیاه با استفاده از آب شیر که حاوی فلوراید است، بروز پیدا کند بنابراین بهتر است برای آبیاری این گیاه از آب مقطر و یا آب باران استفاده کنید و از زیاده روی در انجام این کار خودداری کنید . 

رطوبت

گیاه نخل گربه نیازمند رطوبت بالای 55% در محیط است و از آن جایی که تامین این مقدار رطوبت در منزل کار دشواری است ، می ‎توانید از دستگاه های رطوبت ساز و یا پر کردن سینی زهکشی گلدان استفاده کنید و همچنین می ‎توانید گهگاهی مقداری آب به برگ های این گیاه اسپری کنید .

 گیاه نخل گربه

دما

دمای مورد نیاز برای رشد مناسب گیاه دمای 18 تا 27 درجه سانتی گراد است .

از نگهداری این گیاه در محیط های دارای دما پایین و یا در مقابل دریچه های حرارتی خودداری کنید . 

نور

این گیاه نیازمند نور فراوان و غیرمستقیم خورشید است و بهترین مکان برای نگهداری از آن در کنار پنجره های پوشیده شده با پرده می ‎باشد. از قرار دادن این گیاه در معرض نور خورشید به خصوص در طول فصل تابستان خودداری کنید و همچنین لازم است که هر هفته ، گلدان این گیاه را بچرخانید تا همه ی قسمت های آن از نور کافی بهره مند شوند . این گیاه در صورت بهره مندی از نور چراغ های فلورسنت نیز به رشد خود ادامه خواهد داد . 

خاک

برای تامین خاک مورد نیاز گیاه نخل گربه 1 واحد شن را با 3 واحد خاک مخصوص گیاه بنفشه آفریقایی ترکیب کنید . وجود ذرات درشت خاک به زهکشی مناسب آن و گردش هوا به درون خاک کمک خواهد کرد و این امر موجب جلوگیری از رطوبت اضافی خاک می ‎شود . بستر مورد نیاز برای این گیاه نیز بستر مبتنی بر زغال سنگ نارس است . استفاده از گلدان های دارای سوراخ های زهکشی برای پرورش این گیاه از اهمیت بالایی برخوردار است . 

کود

این گیاه را به صورت ماهانه در طول فصل بهار و تابستان کوددهی کنید . کود مورد نیاز این گیاه باید دارای مقادیر بالای مواد مغذی باشد . این گیاه در طول فصول بهار و تابستان تنها به یک یا دو بار کوددهی نیازمند است .

نخل ها نسبت به نمک موجود درون کود حساس اند و تجمع نمک بر روی خاک ممکن است باعث آسیب رسیدن به شاخ و برگ و ریشه گیاه شود. در صورت بروز این اتفاق نیازی به نگرانی نخواهد بود چرا که خلاص شدن از شر نمک اضافی موجود در خاک آسان است . کافی است مقداری آب گرم بر روی خاک گلدان بریزید و اجازه دهید که آب از سوراخ های زهکشی گلدان خارج شود و سپس دو باره مقداری آب دیگر درون خاک گیاه بریزید و پس از خارج شدن آن از سوراخ های زهکشی گلدان ، سینی زهکشی را خالی کنید که انجام این کار چندین مرتبه در طول سال ، به برطرف شدن نمک اضافی خاک کمک می ‎کند .

 هرس کردن

به منظور هرس کردن این گیاه ، هرگونه برگ زرد یا قهوه ای و خشک شده را از آن جدا کنید و همچنین در صورت زرد شدن نوک برگ ها ، قسمت زرد شده را با قیچی برش دهید .

 تکثیر

تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر آن انجام می ‎شود و از آن جایی که این گیاه از رشد کندی برخوردار است ، سال ها طول می ‎کشد تا به یک درخت بالغ تبدیل شود . تکثیر این گیاه از طریق قلمه زنی ممکن نخواهد بود .

 تعویض گلدان

گیاه نخل گربه معمولا هر 3 سال یک بار نیازمند تعویض گلدان است . برای انجام این کار از گلدانی به اندازه 5 سانتی متر بزرگ تر از گلدان قبلی استفاده کنید و به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه های گیاه ، آن را در عمق گلدان نکارید و همچنین در هنگام درآوردن گیاه از گلدان قدیمی مراقب باشید تا ریشه ها دست نخورده باقی بمانند .

نخل گربه

آفات و بیماری ها

گیاه نخل گربه مستعد ابتلا به آفات مختلف مانند کنه های عنکبوتی ، حشرات مقیاس ، مورچه و بیماری های ناشی از اشتباهات مراقبی می ‎باشد.

هوای خشک داخل منزل اصلی ترین علت بروز این آفات است. با توجه به این که این آفات بسیار ریز هستند ، تشخیص آن ها کار بسیار دشواری است و معمولا با توجه به آسیبی که به گیاه وارد می ‎کنند شناسایی می ‎شوند . برای جلوگیری از انتقال این آفات به سایر گیاهان ، قسمت های آلوده گیاه را از آن جدا کنید . استفاده از حشره کش ها نیز در از بین رفتن این آفات موثرند .

افزایش میزان رطوبت محیط منزل در فصل زمستان به جلوگیری از بروز این آفات کمک خواهد کرد .

بروز لکه های قرمز و قهوه ای بر روی برگ های گیاه نیز نشان دهنده ابتلا گیاه به بیماری های قارچی است و برای مقابله با این بیماری ، برگ های آلوده را از گیاه جدا کنید.

منبع : نمناک

گرد آوری در : سحر بانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *