مراقبت و پرورش گیاه آپارتمانی عجیب گاستریا

راهنمای مراقبت و پرورش از گیاه گاستاریا

 این گیاه بسیار کمیاب است و کمی شبیه به آلوئه ورا می باشد . بافت برگ های آن ضخیم است و نوع گل های آن به گونه ای است که مرکز آن ها کمی برآمده است ، انگار که گل های آن شکم دارند . اصالت گاستریا به آفریقای جنوبی بر می گردد که می تواند با نور ملایم خورشید زندگی کند ، پس می توان نتیجه گرفت که این گیاه تحمل بالایی در محیط کم نور دارد و می توان آن را یک گیاه خانگی مناسب دانست . برگ های گاستریا اغلب الگوها و رنگ های جلبی دارند . 

نام عملی گیاهی :

گاستریا 

نام رایج :

گاستریا، زبن اهو، زبان گاو 

نوع گیاه :

دوام بالا

سایز گیاه بالغ :

برگ هایی با ارتفاع 3 تا 7.5 سانتی متر در حالت بالغ 

در معرض نور قرار گرفتن :

روشن ، نور فیلتر شده ، دوری از تابش مستقیم نور خورشید

نوع خاک :

زهکشی مناسب ، کمی دارای شن اما با مواد ارگانیک بالا. 

PH خاک :

6.0 تا 7.0 ، کمی اسیدی تا خنثی 

زمان شکوفه دهی :

بسیار متنوع ، بستگی به گونه گیاه ، معمولا در فصل بهار و تابستان 

رنگ گل :

متنوع در گونه های مختلف ؛ معمولا متمایل به صورتی یا قرمز

 نگهداری گیاه گاستریا

چگونگی پرورش گیاه گاستریا 

چنانچه بخش رازهای مراقبت از گیاهان در نمناک توضیح خواهد داد باغبانان متخصص بر این عقیده هستند که این گیاهان در اتاق های خنک تر با نور خورشید محدود رشد بهتری دارند و بنابراین باید مراقب باشید که نور مستقیم به این گیاهان نخورد. 

گاستریا مانند بسیاری از گیاهان دیگر به نور و کود گیاهی کمی نیاز دارد و باید یک بار در سال ، آن هم در فصل بهار به آن ها کود بدهید ( هم برای گیاهان داخل خانه و هم بیرون از خانه ) و بهتر است که در فصل تابستان این گیاهان را به خارج از خانه انتقال دهید. 

زمانی که این گیاهان را در باغچه می کارید ، باید خاک آن را به طور کامل بررسی کنید تا حاوی شن بوده و زهکشی خوبی داشته باشد . آن ها در صورت بارش شدید هیچ واکنش خاصی را در برگ های خود نشان نمی دهند اما بهتر است که برای آن ها پناهگاه مناسبی را ایجاد کنید.

 نور مناسب

نور ملایم و نه مستقیم مناسب این گیاه است و برگ های سفید یا زرد نشان دهنده نور بسیار زیاد در این گیاهان است . می توانید آن را زیر پنجره ای قرار دهید که آفتاب صبح را به خوبی جذب می کند زیرا این آفتاب بیش از حد شدید نیست و از تابش آفتاب عصرگاهی گیاه را دور کنید یا این که مانعی ایجاد کنید تا نور بیش از حد مستقیم نباشد.

خاک

از خاک کاکتوس همراه با شن با زهکشی بالا در گلدان گاستریا استفاده کنید و سعی کنید که مواد معدنی ارگانیک را داخل خاک این گیاه مورد استفاده قرار دهید .

 گیاه آپارتمانی گاستریا

آب 

در فصل تابستان باید دفعات آب دادن را افزایش دهید اما در فصل زمستان باید مراقب باشید که ما بین آب دادن ، خاک کاملا خشک شده باشد و در فصول سرد باید یک ماه در میان میزان آب دادن را کمتر کنید و هرگز اجازه ندهید که آب بین برگ ها جمع شود.

دما و رطوبت

گرمای تابستان و سرمای زمستان بهترین زمان برای رشد این گیاهان است . رنگ های این گیاهان در فصل گرما کمی روشن تر می شود . گاستریا در محیط های بیش از حد مرطوب واکنش خاصی نشان نمی دهد و رشد این گیاه در دمای بالای 100 درجه فارنهایت نیز امکان پذیر است . در فصل زمستان بهتر است که دمای منزل را به 7 درجه سلسیوس یا 45 درجه فرانهایت برسانید . این گیاه زیر 5 درجه سلسیوس دوام نخواهد آورد و ایده آل ترین دما برای آن 10 درجه سلسیوس یا 50 درجه فارنهایت می باشد.

کود گیاهی

 کود این گیاه را باید در فصل بهار داد و هرگز در فصل زمستان این کار را انجام ندهید.

چگونگی عوض کردن گلدان 

گاستریا گیاهی کوچک با ریشه هایی کم عمق است و رشد آن بسیار آرام است . معمولا در گروه های کوچکی رشد می کند و زمانی که رشد گیاه شما تا حدی بالا برود که از جای خود بیرون بزند ، باید گلدان آن را عوض کنید و بهتر است که در گلدان جدید، یک بخش از خاک را رس و یک بخش سنگریزه و یک قسمت را به خاک گل اختصاص دهید و در این زمان بهتر است که ریشه ها و برگ های رنگ و رو رفته را جدا کنید تا یک گیاه کاملا تازه را در گلدان جدید بکارید .

چگونگی قلمه زدن 

گاستریا را می توان از گیاه مادر و یا از برگ هایش قلمه زد که بستگی به گونه گیاهی آن دارد و برای این کار باید از یک چاقوی تیز استفاده کنید و برگ را در نزدیک ترین حالت به ساقه برش دهید . گلدان جدید را کوچک تر انتخاب کنید و از خاک یکسان با گیاه مادر استفاده کنید و تا زمانی که رشد این گیاه فعال نشده است ، باید دفعات آب دادن را افزایش دهید.

انواع گاستریا

در پاسخ به سوال کاربر محترمی از نمناک باید بگوییم که حداقل 24 نوع از انواع گاستریا وجود دارد که می توان آن ها را به عنوان گیاهان خانگی استفاده کرد . معروف ترین و پرطرفدار ترین نوع گاستریا جی می باشد . وروکوسا نیز دارای برگ های مجزا ، ضخیم و پهن دارای زگیل های سفید می باشد.

مدل ماکولاتا نیز شبیه نوع قبلی است اما کمی کوچک تر می باشد.

نوع دیگر گلومراتا می باشد که یک گیاه کوچک است که 5 سانت آن زیر زمین قرار می گیرد.

 گیاه گاستریا

مشکلات رایج گیاهگاستریا 

گیاه گاستریا بیش از بقیه گیاهان در معرض عفونت های قارچی هستند که معمولا به صورت لکه های سیاه روی برگ های آنان ظاهر می شود و دلیل آن هم رطوبت بسیار بالا یا جمع شدن آب بیش از حد داخل برگ ها می باشد و البته که این گیاه مکانیزم دفاعی خوبی در برابر عفونت دارد .

منبع : نمناک

گرد آوری در : سحر بانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *