چه کنیم تا کمد منزل همیشه مرتب باشد / آموزش خانه داری

مرتب کردن کمد،چوب‌لباسي مناسب ،چوب‌لباسي‌هاي گيره‌دار،دسته‌بندي لباس ها،اسرار خانه داری

توجه كرده‌ايد كه كمدها اغلب به هم ريخته هستند؟ اما مي‌توان آن‌ها را مرتب نگه داشت. با جدا كردن و كنارگذاشتن لباس‌ها و ملحفه‌هاي كهنه و خلوت‌كردن طبقات و ميله‌هاي مخصوص چوب‌لباسي به كمد‌تان نظم و ترتيب بدهيد. فقط چيز‌هايي را در آن بگذاريد كه دوست داريد و از آن‌ها استفاده مي‌كنيد. در خانه، معمولا به كمدها كمتر از همه توجه مي‌شود. گاهي از كف تا سقف آن‌ها لباس، چمدان‌، كيف و كفش‌هاي زيادي قرار مي‌دهيم؛ ميله داخل آن‌ها مملو از چوب‌لباسي‌هاي كهنه و گوناگون است؛ كتاب‌ها و مجلات از هر گوشه كمدها بيرون زده‌اند، ملحفه‌ها و حوله‌ها در كنار چترها و كفش‌ها قرار دارند؛ خلاصه آنقدر كمدها پر هستند كه نمي‌توان به آساني چيزي را در آن‌ها پيدا كرد! با كم‌كردن لوازم داخل كمد مي‌توانيد در وقت و پول‌تان صرفه‌جويي كنيد و ديگر براي پيداكردن وسيله يا لباس مورد نيازتان با مشكل مواجه نشويد. در اين‌ مطلب چند راه‌حل براي اين كار پيشنهاد مي‌شود كه بايد آن‌ها را مرحله‌به‌مرحله انجام دهيد و نتيجه كار را ببينيد.

وسيله‌هايي كه به آنها نياز داريد

وسايل مناسب تهيه كنيد. حدود 30 چوب‌لباسي يك مدل بخريد. روشن است كه اگر 2 نفر از يك كمد استفاده مي‌كنند، 60چوب‌لباسي لازم است، سعي كنيد نوع پلاستيكي و محكم آن را انتخاب كنيد. اين چوب‌لباسي‌‌ها ارزان‌تر هستند و در فروشگاه‌هاي لوازم منزل به آساني يافت مي‌شوند. بهتر است تمام آن‌ها يك رنگ باشند. اگر به‌طور مشترك از يك كمد استفاده مي‌كنيد، 2 رنگ مختلف بخريد. چند چوب‌لباسي مخصوص شلوار و دامن هم بگيريد. بهترين آن‌ها، چوب‌لباسي‌هاي گيره‌دار مخصوص دامن است كه مي‌توانيد به هر كدام 5 تا 6 دامن آويزان كنيد. در ضمن جاكفشي‌هاي مخصوص داخل كمد هم خريداري كنيد.

يك كار اساسي

يك كار اساسي انجام دهيد. تمام وسايل و لباس‌هاي داخل كمد را بيرون بياوريد، بله، تمام آن‌ها را. به ياد داشته باشيد، هر كس به‌طور معمول فقط 20 درصد از لباس‌هايش را مي‌پوشد و 10 درصد از آن‌ها هم فقط در جشن‌ها و مراسم خاص پوشيده مي‌شوند. بنابراين از 70 درصد بقيه لباس‌ها به طور معمول استفاده نمي‌شود.

با گروه چهارم چه كار كنيد؟

لباس‌هاي اين گروه را نگه مي‌داريد، پس آن‌ها را مرتب و دسته‌بندي كنيد. مثلا بلوزها، دامن‌ها، شلوار‌ها، كت‌ها و… را از يكديگر مجزا كنيد سپس هر كدام را جداگانه روي چوب‌لباسي‌هاي پلاستيكي رنگي ( كه قبلا در موردشان صحبت شد) آويزان كرده و در كمد قرار دهيد. توجه داشته باشيد، تمام چوب‌لباسي‌ها در يك جهت قرار بگيرند. در ضمن چنانچه اين كمد را با كسي شريك هستيد، لباس‌هاي‌تان را با هم قاطي نكنيد بلكه لباس‌هاي هر يك را در يك طرف كمد بگذاريد.

لباس‌ها و وسايل را در 5 گروه دسته‌بندي كنيد

گروه اول: لباس‌هاي از مد افتاده، پاره، كثيف و لك‌دار، آن‌هايي كه ديگر اندازه شما نيستند، آن‌هايي كه فكر مي‌كنيد ممكن است يك روز دوباره مد شوند و لباس‌هايي كه مطمئن هستيد ديگر آن‌ها را به تن نمي‌كنيد.

گروه دوم: تمام چوب‌لباسي‌هاي سيمي كه در كمد داريد. اين چوب‌لباسي‌ها نازك هستند و به اندازه كافي استحكام ندارند، در ضمن زاويه‌هاي تيز آن‌ها لباس‌ها را خراب مي‌كند.

گروه سوم: لباس‌هايي كه تعميرات جزئي لازم را دارند مثل آن‌هايي كه درزشان شكافته شده يا دكمه‌شان افتاده و بايد دوخته شوند.

گروه چهارم: لباس‌هايي كه دوست‌شان داريد و حداقل ماهي‌يك بار آن‌ها را مي‌پوشيد. همين‌طور لباس‌هايي كه دوست داريد و حداقل 2 بار در سال، در مراسم ويژه آن‌ها را به تن مي‌كنيد. دقت كنيد، لباس‌هايي كه مورد علاقه‌ شما نيستند يا ديگر آن‌ها را نمي‌پوشيد، در اين گروه قرار نمي‌گيرند.

گروه پنجم: بقيه لباس‌ها و وسايلي كه در هيچ‌يك از 4 گروه قبلي قرار ندارند را در اين گروه جاي بدهيد.

با گروه اول و دوم چه كار كنيد؟

آن‌ها را ببخشيد. يك كيسه بزرگ برداريد و هر چيزي را كه جزو گروه اول محسوب مي‌شود، در آن بريزيد. آن‌ها را به يك موسسه خيريه بدهيد. ممكن است اين كار براي‌تان دشوار باشد اما حتما انجامش دهيد، چون در نهايت احساس بسيار خوشايندي به شما دست مي‌دهد. در همين حال، تمام چوب‌لباسي‌هاي سيمي كهنه و به درد نخور را (كه همان گروه دوم هستند) جمع كنيد، به مغازه‌هاي خشك‌شويي بدهيد يا دور بريزيد. ممكن است اين فكر به ذهن‌تان خطور كند كه بعضي از لباس‌ها يا وسايل اين 2 گروه را نگه داريد اما در دورانداختن آن‌ها شك نكنيد! اين‌ها چيزي جز خرت‌وپرت‌هاي جاگير و غيرقابل استفاده نيستند، در آخر، وقتي كمدتان مرتب و خالي شد، از اين‌كه چنين كاري كرده‌ايد احساس بسيار خوبي خواهيد داشت.

با گروه سوم چه كار كنيد؟

فقط 2 هفته وقت داريد تا آن‌ها را بدوزيد و تعمير كنيد. بعد از اين‌كه لباس‌هاي گروه اول و دوم را بخشيديد، نوبت گروه سوم است كه نياز به تعميرات و دوخت‌ودوز جزئي دارند. تمام اين لباس‌ها را داخل يك سبد بريزيد. به‌خودتان 2هفته فرصت بدهيد. اگر در اين مدت آن‌ها را تعمير نكرديد، تمام‌شان را ببخشيد. اگر اين لباس‌ها آنقدر براي‌تان مهم نيستند كه تعمير‌شان كنيد، پس مطمئن باشيد آن‌ها را نخواهيد پوشيد و فقط آن‌ها را روي هم انباشته مي‌كنيد.

با گروه پنجم چه كار كنيد؟

بقيه چيزها جزو اين گروه هستند پس آن‌ها را هم مرتب و دسته‌بندي كنيد. اگر به‌دليل كمبود جا، مجبوريد اين لوازم را هم در همان كمد قرار دهيد، ابتدا آن‌ها را دسته‌بندي كرده، هر دسته را جداگانه در يك سبد يا كيسه پارچه‌اي گذاشته و در طبقات كمد قرار دهيد. كفش‌هاي‌تان را هم در جاكفشي‌هاي مخصوصي كه قبلا تهيه كرده‌ايد، بگذاريد.

خرده‌كاري‌هاي نهايي

اينك وقت آن است كه خرده‌كاري‌هاي نهايي را انجام دهيد. مي‌توانيد با نصب‌كردن چند قالب روي قسمت‌هايي از ديوار كمد، جايي براي قراردادن كمربند، چتر و كيف دستي درست كنيد. كيف پول و كلاه‌تان را هم مي‌توانيد در طبقات داخل كمد بگذاريد. وسايلي مانند جوراب، روسري، زيورآلات و امثال آن را مي‌توانيد داخل جاجورابي‌هايي كه به ديوار آويزان مي‌شوند قرار دهيد. اما هرگز كفش‌هاي‌تان را در آن‌ها نگذاريد چون تحمل وزن كفش را ندارند و پاره مي‌شوند، به علاوه كف كفش‌ها بسيار آلوده است.

آخرين نكته

كمدتان را بيش‌ازحد پر نكنيد. براي اين‌كه بتوانيد به‌راحتي چيزي را از كمد برداريد يا آن را سر جايش قرار دهيد، بايد فضاي كافي داخل آن وجود داشته باشد. اگر هنوز كمدتان شلوغ است، لازم است باز هم وسايل داخل آن را كم كنيد. لوازم اضافه جمع نكنيد! اگر واقعا نيازي به لباس جديد نداريد، آن را نخريد. بعضي‌ها عادت دارند لباس‌هاي‌شان را زودبه‌زود كنار بگذارند و لباس‌هاي جديد بخرند. شما چنين كاري نكنيد.

حالا شاد باشيد!

گردآوری:در سحربانو

منبع:ایران مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *