آموزش پرورش گیاهان دارویی

217 گونه گیاهان دارویی در اردبیل شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حسین کربلائی خیاوی صبح امروز در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: بی‌توجهی به پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی در حوزه گیاهی، دامی و همه بخش‌های کشاورزی مشکلات فراوانی را پیش روی بخش کشاورزی قرار می‌دهد و توجه به این بخش بسیار حائز اهمیت بوده و باید در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: توسعه بخش کشاورزی به عنوان بستری برای تضمین پایدار امنیت غذایی در جهان همواره امری ضروری قلمداد شده است و به همین منظور حفظ و حراست از منابع، نهاده‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی از طریق توسعه برنامه‌های پدافند غیرعامل اجتناب ناپذیر است.

کربلائی خیاوی در مورد اهمیت پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی بیان کرد: با توجه به اینکه تأمین امنیت غذایی جزو وظایف وزارت جهاد کـشاورزی است سلـسله اقـداماتی کـه مجموعه‌های مختلف جهاد کشاورزی در راستای پیشگیری از ایجاد مشکلات در زمینه خدشه بـه امنیـت غـذایی و جلوگیری از ایجاد بحران در این بخش انجام می‌دهند نوعی پدافند غیرعامل محسوب می‌‌شود.

بیشتر بخوانید

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تصریح کرد: از دیدگاه پدافند غیرعامل در حوزه کشاورزی، دو نوع تهدیدات، شامل تهدید داخلی اعم از بحران آب، خشکسالی و برخی آفات و بیماری‌های گیاهی و تهدیدات خارجی اعم از واردات دام و محصولات و فرآورده‌های کشاورزی بدون مجوز بخش کشاورزی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی اگروتروریسم کاربرد عمدی عوامل بیماری‌زا با هدف اختلال در بخش اقتصاد کشاورزی است، به برخی از اهداف اگروتروریسم در کشاورزی اشاره کرد و افزود: جلوگیری از خودکفایی کشور در تولید محصولات اساسی و استراتژیک از مهمترین اهداف اگروتروریسم است.

دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل گفت: تهدیدات داخلی در حوزه کشاورزی شامل بحران آب، خشکسالی و برخی آفات و بیماری‌های گیاهی هستند که خسارت این تهدیدات را می‌توان به کمک پژوهش و فناوری نوین کاهش داد.

کربلائی خیاوی با اشاره به مهمترین اقدامات در زمینه پدافند غیرعامل در کشاورزی اظهار کرد: اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم برای ارتقای سطح آگاهی کشاورزان، نظارت بر تولید و سلامت بیولوژیک بذر و ساماندهی پست‌های قرنطینه‌ای در راستای ممانعت از ورود و انتشار آلودگی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه معیشت و اقتصاد مردم استان اردبیل وابسته به بخش کشاورزی است، بنابراین توجه به چالش‌ها و تهدیدات کشاورزی از جمله فرسایش خاک، مدیریت منابع آب و خاک، خشکسالی، آفات و بیماری‌های گیاهی و آفت‌کش‌ها ضرورت دارد.

دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه شعار روز جهانی تنوع زیستی سال 2019 میلادی از سوی کنوانسیون جهانی تنوع زیستی تحت عنوان «تنوع زیستی ما، غذای ما، سلامتی ما» اعلام شده است، افزود: هدف از آن فرهنگ‌سازی و ترویج مفاهیم تنوع زیستی در ارتباط با سلامت و امنیت غذایی، معرفی گنجینه تنوع زیستی ایران و اهمیت حفظ آن، معرفی تنوع زیستی شاخص هر استان و آگاه‌سازی آحاد جامعه از مسائل و مشکلات اکولوژیکی و زیست‌محیطی کشور است.

کربلائی خیاوی تصریح کرد: کره زمین از نظر زیست‌محیطی با چالش‌های متعددی از جمله تغییرات اقلیمی روبه‌روست بنابراین جواب بخشی از راهکارهای کاهش روند تغییرات اقلیمی را بایستی در دانش بومی کشاورزان و جوامع محلی، حفظ تنوع زیستی، گسترش و تقویت کارهای علمی تحقیقاتی و آموزش عمومی در راستای چالش‌های فرارو جست‌وجو کرد.

وی مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی را از وظایف حاکمیتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برشمرد و گفت: معرفی ارقام زراعی و باغی جدید با استفاده از منابع ژنتیکی بومی، احیا، حفظ، نگهداری و تقویت بانک‌های ژن گیاهی ملی، سالم‌سازی ژرم پلاسم ها و ایجاد هسته‌های اولیه بذری عاری از بیماری از جمله این وظایف است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با تأکید بر اینکه از نظر تنوع ژنتیکی ایران یکی از مهمترین و غنی‌ترین کشورهای دنیاست، تصریح کرد: مطابق گزارش فائو بانک ژن گیاهی ملی ایران طی دهه گذشته بیشترین نرخ رشد نمونه‌های ژنتیکی جمع‌آوری شده در جهان را داشته است.

کربلائی خیاوی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای به تصویب رساندن لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور، اقدام‌های این سازمان را در اجرای این قانون از جمله راه‌اندازی مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشور برشمرد و گفت وجود بیش از 90 هزار گونه موجودات زنده، باغ ملی گیاه‌شناسی ایران با بیش از چهار هزار گونه گیاهی، بیش از 43 هزار نمونه بذری مشتمل بر بیش از یک میلیارد بذر از سراسر ایران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را به بزرگ‌ترین مرکز ذخایر ژنتیکی جهان اسلام مبدل کرده است.

دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل در مورد اراضی مرتعی استان افزود: 66 تیپ گیاهی مرتعی شامل گروه گیاهی درمنه با 25 تیپ، گون با 16 تیپ، گندمیان دائمی با 16 تیپ و گروه گیاهی اسپرس بوته‌ای خاردار با 4 تیپ گیاهی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در زمینه شناسایی و معرفی تنوع زیستی عرصه‌های طبیعی و زراعی استان اردبیل اظهار کرد: جمع‌آوری و شناسایی گیاهان بومی و تشکیل هرباریوم استان با بیش از پنج هزار نمونه گیاهی، جمع‌آوری و شناسایی 90 گونه گیاهی اسانس‌دار از تیره نعناعیان، احداث کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور با 189 گونه اندمیک و بومی در پایگاه تحقیقاتی سامیان و شناسایی و ثبت درختان کهنسال استان با قدمت 300 تا 1200 سال به تعداد 55 اصله درخت از جمله اقدامات بوده است.

کربلائی خیاوی جمع‌آوری بیش از 800 نمونه بذور گیاهان دارویی، جمع‌آوری و شناسایی 217 گونه گیاه دارویی در استان اردبیل، جمع‌آوری و شناسایی بیش از 450 نمونه بذر گیاهان مرتعی، شناسایی فون حشرات استان، پایش و ثبت ذخایر ژنتیکی بومی شترهای دوکوهانه و مشارکت در معرفی 100 رقم زراعی و باغی جدید با استفاده از منابع ژنتیکی جدید شامل 39 رقم گندم، 14 رقم جو، 7 رقم ذرت، 6 رقم چغندرقند، 11 رقم پنبه، 6 رقم سویا، دو رقم کنجد، یک رقم گلرنگ، سه رقم سیب‌زمینی، پنج رقم حبوبات و 6 رقم هلو و شلیل بخشی را از دیگر دستاوردهای این مرکز عنوان کرد.

منبع:تسنیم

گردآوری در:سحربانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *