چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به تب مالت هستند؟

تب مالت و هر آنچه باید در مورد بروسلوزیس بدانید

تب مالت، یک عفونت باکتریایی است که اغلب از حیوانات در بین انسان ها گسترش یافته است.اینگونه که با مصرف شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی غیرپاستوریزه از حیوانات به انسان ها منتقل می شود.باکتری مولد این بیماری، به ندرت می تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده منقل شود و گسترش یابد.

علائم تب مالت شامل تب، درد مفصل و خستگی می باشد.این عفونت در اکثر اوقات، با مصرف آنتی بیوتیک با موفقیت درمان می شود و در کل، درمان آن از چند هفته تا چند ماه طول می کشد و احتمال عود کردن مجدد نیز بسیار زیاد است.

بیماری تب مالت صدها هزار انسان و حیوان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. اجتناب از محصولات لبنی غیرپاستوریزه و رعایت ایمنی در هنگام کار کردن با حیوانات یا در یک آزمایشگاه به جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک می کند.

علائم این بیماری می توانند چند روز یا حتی چند ماه پس از آلوده شدن فرد، ظاهر شوند که در ادامه این بخش از سلامت سحر بانو به بررسی کامل آنها خواهیم پرداخت.

بروسلوزیس

تب مالت یا بروسلوزیس چیست؟

علائم و نشانه هایی از تب مالت که شبیه علائم آنفولانزا هستند، که عبارت اند از:

علائم تب مالت ممکن است به مدت چندین هفته یا چندین ماه ناپدید شود و دوباره ظاهر شوند.در برخی افراد این بیماری مزمن می شود و علائم آن تا سال ها حتی پس از درمان ادامه می یابند.

علائم بروسلوزیس

نشانه های رایج بیماری تب مالت

علائم و نشانه های طولانی مدت تب مالت، عبارت اند از:

  • خستگی مفرط
  • تب کردن های مکرر
  • آرتریت
  • اندوکاردیت قلب
  • اسپوندیلیت (نوعی آرتریت التهابی که بر ستون فقرات و مفاصل مجاور تأثیر می گذارد) 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تشخیص تب مالت در مراحل اولیه کمی دشوار میباشد، چون در این مدت علائم بسیار شبیه به آنفولانزا هستند.اگر دچار تب شدید و دمای بدنتان به سرعت بالا رفت، درد عضلانی یا ضعف غیرعادی ایجاد شد و عوامل ناامن دیگری ایجاد شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تب شدید

زنگ خطر تب مالت 

راههای سرایت و انتقال تب مالت

تب مالت می تواند بر بسیاری از حیوانات وحشی و اهلی تاثیر بگذارد و آنها را مبتلا کند. گاو ها، بزها، گوسفندان، خوک ها، سگ ها، شترها، گرازهای وحشی و گوزن های شمالی، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. یک نوع تب مالت نیز وجود دارد که بر فُک ، خوک دریایی و برخی از نهنگ ها تأثیر می گذارد.

باکتری مولد این بیماری (بروسلا) ممکن است از سه راه اصلی از حیوانات به انسان ها سرایت کند: 

1.محصولات لبنی خام:

باکتری تب مالت موجود در شیر حیوانات آلوده می تواند از طریق شیر، بستنی، کره و پنیرهای غیرپاستوریزه به انسان ها منتقل شود و یا این باکتری می تواند از طریق گوشت خام یا نپخته ی حیوانات آلوده نیز به انسان ها منتقل شود.

لبنیات

سرایت تب مالت یا بروسلوزیس از طریق لبنیات 

تب مالت یا بروسلوزیس چگونه منتقل می شود؟

2.استنشاق:

باکتری بیماری مالت، به راحتی در هوا پخش می شود. کشاورزان، تکنسین های آزمایشگاه و کارگران کشتارگاه ممکن است این باکتری را استنشاق کنند. 

3.تماس مستقیم:

باکتری های موجود در خون، اسپرم یا جفت یک حیوان آلوده می تواند از طریق یک بریدگی یا جراحت یا زخم، وارد جریان خون شما شوند.از آنجا که تماس با حیوانات، لمس کردن آنها، برس کشیدن یا بازی کردن با آنها، باعث سرایت بیماری تب مالت نمی شود، مردم به ندرت از حیوانات خانگی خود تب مالت می گیرند.

با این حال افرادی که سیستم های ایمنی ضعیفی دارند، باید از تماس با سگ های مبتلا به این بیماری خودداری کنند.

تب مالت معمولا از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود، اما در موارد معدود ممکن است زنان، این بیماری را در هنگام زایمان یا از طریق شیر دادن به نوزادان شان منتقل کنند.

شیر دادن به نوزاد

نحوه انتقال تب مالت از مادر به نوزاد

تب مالت به ندرت ممکن است از طریق روابط جنسی یا تزریق خون آلوده یا پیوند مغز استخوان منتقل شود.تب مالت در ایالات متحده بسیار کمیاب و نادر است اما میزان ابتلا به عفونت تب مالت در سایر نقاط جهان بسیار بالاتر است، خصوصا مناطق:

  • اطراف دریای مدیترانه
  • اروپای شرقی
  • آمریکای لاتین
  • آسیا
  • آفریقا
  • منطقه ی کارائیب
  • خاورمیانه

 افرادی که در این منطقه ها زندگی می کنند یا برای سفر به آنجا می روند، بیشتر احتمال دارد که پنیر بز غیرپاستوریزه مصرف کنند. پنیر بز غیرپاستوریزه ی واردشده از مکزیک با بسیاری از موارد تب مالت در ایالات متحده ارتباط دارند.

حیوانات خانگی

تب مالت در کجا وجود دارد؟

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به تب مالت هستند؟ 

همانطور که در نمناک خواهید خواند برخی از افراد دارای مشاغلی خاص، که با حیوانات کار می کنند یا با خون آلوده تماس دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به تب مالت قرار دارند. ازجمله:

  • دام پزشکان
  • تولیدکننده های لبنیات
  • گله داران و چوپانان
  • کارگران کشتارگاه ها
  • شکارچیان
  • میکروب شناسان
دام پزشکان

چه کسانی ممکن است بروسلوزیس بگیرند؟ 

عوارض بیماری تب مالت:

تب مالت می تواند تقریبا بر هر عضوی از بدن تأثیر بگذارد، ازجمله سیستم تولیدمثل ، کبد، قلب و سیستم عصبی مرکزی. این بیماری ممکن است فقط بر روی یک عضو یا در کل بدن عوارض ایجاد کند.

عوارض احتمالی تب مالت، عبارت اند از: 

عفونت پوشش درونی قلب ،اندوکاردیت:

این یکی از جدی ترین عوارض تب مالت است. اندوکاردیت درمان نشده می تواند به دریچه های قلب آسیب بزند یا آنها را تخریب کند و یکی از اصلی ترین علت مرگ ومیرهای مرتبط با تب مالت است.

خط مالت

تب مالت موجب بروز چه بیماری می شود؟ 

بیماری های مرتبط به تب مالت

آرتریت:

عفونت مفصل به وسیله ی درد، سفتی و تورم در مفاصل شما به خصوص زانوها، مفصل ران، مچ پا، مچ دست و ستون فقرات ظاهر می شود.

درمان اسپوندیلیت – التهاب مفاصل بین استخوان های ستون فقرات (استخوان های مهره ای) یا بین ستون فقرات و لگن – می تواند بسیار دشوار باشد و ممکن است باعث آسیب های دائمی شود. 

التهاب و عفونت بیضه ها:

عفونتی که باعث تب مالت می شود، می تواند اپیدیدیمیس (لوله ی مارپیچی که لوله ی منی و بیضه را به هم متصل می کند) را عفونی کند. این عفونت از آنجا ممکن است در خود بیضه گسترش یابد و درد و تورم شدیدی ایجاد کند.

عفونت بیضه

تب مالت چه عوارضی دارد؟ 

عوارض و خطرات تب مالت

التهاب و عفونت طحال و کبد:

تب مالت می تواند بر طحال و کبد نیز تأثیر بگذارد و باعث شود که بیشتر از حد معمول بزرگ شوند.

 عفونت های سیستم عصبی مرکزی:

این ها شامل بیماری های بالقوه خطرناکی مانند مننژیت (التهاب غشاهای اطراف مغز و نخاع) و انسفالیت (التهاب خود مغز) هستند.

عفونت عصبی

تب مالت باعث چه مشکلاتی می شود؟ 

راههای پیشگیری و جلوگیری از تب مالت:

برای کاهش خطر ابتلا به تب مالت، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

 1. از محصولات لبنی غیرپاستوریزه اجتناب کنید:

در طول سال های اخیر در ایالات متحده، موارد معدودی از تب مالت با محصولات لبنی خام مبتلا شده اند با این حال همچنان بهتر است از شیر، بستنی و پنیر غیرپاستوریزه – صرفنظر از آنکه محصول کجاست – اجتناب کنید. اگر به کشورهای دیگر سفر می کنید، از مصرف تمام محصولات لبنی خام پرهیز نمایید.

 2. گوشت را به طور کامل بپزید:

انواع گوشت ها را تا زمانی که دمای داخلی آن به 63 تا 74 درجه ی سانتی گراد برسد، بپزید.هنگام غذا خوردن در بیرون از خانه، استیک یا گوشت تان را حداقل به صورت متوسط – مغزپخت سفارش دهید.

پخت درست و کامل، باکتری های مضر مانند سالمونلا و ای کولای را ازبین می برد.هنگام سفر کردن به خارج از کشور، از خرید گوشت از فروشنده های خیابانی اجتناب کنید و همه ی گوشت ها را به صورت کاملا پخته سفارش دهید.

گوشت پخته

تب مالت موجود در گوشت خام حیوانات 

مراقبت های لازم برای پیشگیری از تب مالت

3. دستکش بپوشید:

اگر دامپزشک، کشاورز، شکارچی یا کارگر کشتارگاه هستید، در هنگام دست زدن به حیوانات مریض یا مرده یا بافت حیوانی یا در هنگام کمک کردن به وضع حمل یک حیوان حتما دستکش های لاستیکی بپوشید.

 4. در محیط های شغلی پرخطر، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید:

اگر کارمند آزمایشگاه هستید، تحت شرایط زیست ایمنی مناسب روی نمونه های آزمایش کار کنید.تمام کارمندانی که در معرض آلودگی بوده اند، باید فورا درمان شوند.

کشتارگاه ها نیز باید نکات حفاظتی لازم مانند جداسازی بخش کشتار از سایر قسمت های کشتارگاه و استفاده از لباس محافظتی را رعایت کنند.

احتیاط در آزمایشگاه

خطر ابتلا به تب مالت در آزمایشگاه 

چه کنیم به تب مالت دچار نشویم؟

5. حیوانات خانگی را واکسینه کنید:

یک برنامه ی واکسیناسیون منظم در ایالات متحده تقریبا تب مالت را در گله های احشام ازبین برده و ریشه کن کرده است.از آنجا که واکسن تب مالت زنده است، می تواند باعث بیماری در افراد شود بنابراین اگر کسی در حین واکسینه کردن یک حیوان به طور تصادفی دچار نیدل استیک (زخم سرسوزن) شود، باید تحت درمان قرار بگیرد.

واکسن حیوانات

چگونه از تب مالت جلوگیری کنیم؟ 

چگونگی تشخیص تب مالت:

پزشکان معمولا به وسیله ی آزمایش کردن یک نمونه از خون یا مغز استخوان به منظور پیدا کردن باکتری بروسلا یا توسط آزمایش کردن خون برای یافتن آنتی بادی های مربوط به این باکتری، تشخیص تب مالت را تشخیص میدهند و تأیید می کنند.

ممکن است لازم باشد برای کمک به تشخیص عوارض تب مالت، آزمایش های دیگری نیز تجویز شود، که عبارتند از:

اشعه های ایکس:

اشعه های ایکس می توانند تغییرات ایجادشده در استخوان ها و مفاصل شما را نمایش دهند.

 سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) یا تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI):

این تست های تصویربرداری به تشخیص التهاب یا آبسه در مغز و سایر بافت ها کمک می کنند.

 کشت مایع مغزی نخاعی:

این آزمایش، یک نمونه ی کوچک از مایعی که دور مغز و نخاع شما را احاطه کرده است را بررسی می نماید تا عفونت هایی مانند مننژیت و انسفالیت را شناسایی کند.

 اکوکاردیوگرافی (اکوی قلب):

این آزمایش از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قلبتان استفاده می کند تا از این طریق نشانه های عفونت یا آسیب به قلب را تشخیص دهد و شناسایی کند.

درمان تب مالت

روش های تشخیص بروسلوزیس و تب مالت چه هستند؟ 

درمان تب مالت:

هدف از درمان تب مالت، ازبین بردن علائم، جلوگیری از عود کردن مجدد بیماری و از بین بردن عوارض آن است.

شما باید حداقل به مدت 6 هفته آنتی بیوتیک مصرف کنید و ممکن است علائم تان، تا چند ماه به طور کامل ازبین نروند. همچنین این بیماری می تواند بازگردد و حتی ممکن است که مزمن تر هم باشد.

منبع : نمناک

گرد آوری در : سحر بانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *