غذای نذری ویژه ماه محرم

خورشت قیمه

معروف‌ترین و پر‌طرفدار‌ترین غذای نذری ماه محرم، خورشت قیمه است. غذای خوشمزهای که دارای کالری زیادی است. لذا، برای عزاداران امام حسین (ع) که بعد از چند ساعت سوگواری، خسته و گرسنه میشوند، میتواند بهترین غذا باشد.

 

خورشت قیمه - قیمه نذری - قیمه امام حسین - غذای نذری ویژه ماه  محرم

 

خورشت قورمه سبزی

گرچه خورشت قورمه سبزی به اندازه خورشت قیمه در میان غذاهای نذری فراوانی ندارد اما به هر حال شاید بتوان آن را جزو سه غذای معمول نذری روزهای محرم به شمار آورد. با وجود اینکه تهیه خورشت قورمه سبزی بیشتر از هر غذای نذری به دلیل وجود سبزی، پاک کردن، خرد کردن و سرخ کردن سبزی زمان می‌برد، اما با این حال خیلی از عزاداران هر سال قورمه سبزی نذر میکنند. چرا که در مقایسه با سایر غذاهای نذری ماه محرم، طرفداران خاص خود را دارد.

 

قورمه سبزی - غذای نذری ویژه ماه  محرم

 

زرشک پلو با مرغ

غذایی که به طور معمول جزو گزینه‌های نخست در بین انتخاب‌های غذای نذری به حساب نمی‌آید. اما با این وجود، طرفداران خاص خود را دارد. البته نه به اندازه خورشت قیمه و یا خورشت قورمه سبزی. تهیه و طبخ زرشک پلو به نسبت سایر غذاهای نذری آسان‌تر است، پس به راحتی می‌توانید بساط پخت آن را در خانه خودتان به راه کنید!

 

زرشک پلو با مرغ - غذای نذری ویژه ماه  محرم

 

عدس پلو

عدس پلو را می‌توان قدیمی‌ترین و راحت‌ترین غذای نذری محرم به شمار آورد. چرا که این غذا بدون خورشت است و به قول معروف ریخت و پاش زیادی ندارد. از این روی یکی از گزینه‌های ثابت در پذیرایی از عزاداران به حساب می‌آید. عدس پلو را با گوشت چرخ کرده، کشمش، پیاز داغ و گاهی خرما تزیین میکنند.

 

عدس پلو - غذای نذری ویژه ماه  محرم

 

چلو کباب

غذای محبوبی که در سال‌های اخیر در لیست برترین غذاهای نذری محرم جای گرفته است و طرفداران خاص خود را دارد.

 

چلو کباب - غذای نذری ویژه ماه  محرم

 

آش شله قلمکار

آش شله قلمکار نسبت به سایر آش‌ها سخت‌تر و غلظت آن شبیه به حلیم است. این آش بیشتر برای مراسم نذری و مناسبت‌های مذهبی به عنوان صبحانه استفاده می‌شود. شله قلمکار از آش‌های ایرانی است که برای نخستین بار به دستور ناصرالدین شاه پخته شد. این آش هر ساله و به خصوص در یکی از روزهای فصل بهار به دستور وی همراه با آداب و تشریفات ویژه‌ای پخته و میان مردم و درباریان پخش می‌شد.

غذای نذری ویژه ماه  محرم - آش شله قلمکار

 

آش رشته

آش رشته نیز پای ثابت بیشتر مراسمات ایرانی به ویژه مناسبت‌های مذهبی است. این آش با سبزی، پیاز داغ و کشک فراوان سرو می‌شود و طرفداران بی‌شماری را در سراسر ایران عزیزمان دارد.

 

غذای نذری ویژه ماه  محرم - آش رشته

 

شله زرد

دسر محبوب ایرانی که جایگاه ویژه‌ای در لیست غذای نذری محرم دارد و طرفداران بسیاری دارد.

جهت آشنایی با طرز تهیه شله‌ زرد نذری و عکس‌های تزیین آن به بخش مناسبت‌ها در آشپزی ستاره مراجعه فرمایید.

غذای نذری ویژه ماه  محرم - شله زرد نذری

منبع : ستاره

گرد آوری در : سحر بانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *