طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی عالی

مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی:

یك كیلو( شوریده- سنگسر- هامور) ماهی پوست گرفته و پاك شده
یك بوته سیر
300 گرم سبزی( گشنیز و شنبلیله)
یك بسته تمرهندی
یك عدد متوسط پیاز
به قدر دلخواه زردچوبه و نمك
یك قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز
یك قاشق غذا خوری و یا یك فنجان آب گوجه فرنگی رب گوجه فرنگی

طرز تهیه قلیه ماهی:
ماهی را به اندازه ی تكه های 4×4 سانتی متر خُرد كرده و می شوییم . ماهی كه برای قلیه ماهی استفاده می كنیم بایستی بدون استخوان باشد. به همین دلیل ماهی های : شوریده- سنگسر- هامور و حلوا سیاه برای تهیه این غذا مناسب هستند. سبزی این خورشت شامل شنبلیله و گشنیز، هر كدام یه میزان 150 گرم می باشد. پیاز خرد شده را با 3 قاشق سوپخوری روغن، كمی تفت می دهیم. سپس سیر و شنبلیله و گشنیز خرد شده، را با آن كمی تفت می دهیم. ماهی را با كمی زردچوبه و نمك، به همراه سبزی ها تفت می دهیم. بعد شیره تمرهندی و رب گوجه فرنگی را اضافه كرده و قلیه ماهی را با شعله ملایم به مدت 30 دقیقه می پزیم. غذا آماده ی سرو است.

نكات تغذیه ای قلیه ماهی:
این خورشت ، یك غذای محلی خوشمزه و برای نواحی خوزستان است. به علت دارا بودن سبزی و سیر، غذای خوش طعم و خوش رنگی است. ترشی این غذا بوسیله تمرهندی تأمین می شود.
همچنین در تهیه این خورش به جای گوشت قرمز از ماهی استفاده شده است كه نه تنها ضرری ندارد ، بلكه دارای فواید بسیاری است. كسانی كه دارای چربی خون بالا و یا ناراحتی قلبی هستند، می توانند از این خورشت استفاده كنند ولی به شرط آنكه مواد با مقدار كمی روغن و برای مدت كوتاهی تفت داده شوند.

منبع:آشپزی ایران

گرد آوری در : سحر بانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید *